Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla pins FT?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gamla pins FT?

Kära PESare

Jag hat införskaffat dessa, något nördig på pins, då jag aldrig tidigare sett så vackra vältillverkade pins som varit så gamla. Jag utgår från silver men kommer definitivt behöva hjälp med dessa stämplar som jag inte blir klok på. Kanske är det importerat silver i den första? Kan den vara från Finland (tillverkad 1898 enligt kontrollstämpel, Finland då fortfarande svenskt) eftersom den har svensk årsstämpel? Den andra tror jag också är av silver, fast förgyllt, men stämplarna till vänster vet jag inget om och under själva nålen står det, tror jag, 813N. Årsstämpeln ser ut att ge oss I7 men jag är lite osäker. Och den stora frågan är, vem tillverkade dessa pins och till vilket syfte? Inte alla gick med så här vackra utsmyckningar i rocken under tröskeln till 1900-talet. Kan det vara någon orden eftersom vi har det vackra bandet kring den ena och de liksom ser ut att vara av olika rangordning?

Help...
    Bifogade filer
    Last edited by hannuman; 2010-10-26, 22:14.

Bägge är finska och ingen är förgylld. Kronan i hjärtformad sköld är den finska kontrollstämpeln motsvarigheten till "kattfoten". Sedan 813H (813/1000 delar rent silver, H är forkortning för Hopea som är silver på finska), ekan är Helsingfors stadsstämpel. årsbokstaven U 6 är 1949. Triangeln med spetsen nedåt är tillverkarstämpeln och där passar jag över till Qrt.S som är mästare på finska stämplar.

Den andra har årsbokstaven I 7, vilket är 1962. Jag är osäker på om denna har Helsingfors stadsstämpel, men tillverkaren verkar vara densamma. Nålen döljer också haltstämpeln.

Jag håller med om att de är vackra och välgjorda. Jag hoppas att Qrt.S vet vad FT står för.

Comment

Fantastisk Kaptenen.

Det var synd att jag gjorde bort mig på årtalen. Trodde att det kunde varit svenska kontrollstämplar men de är inte mindre vackra för det. Snabbt och informativt som vanligt!
      Förresten är jag ganska säker på att det står 813N på den andra men det är sannolikt ett H va?

Tusen tack...

Comment

Förresten är jag ganska säker på att det står 813N på den andra men det är sannolikt ett H va?
        ---

Ja, alternativet N finns inte och jag tycker att jag kan urskilja H:et och ekan nu!

Att du trodde att den ena var förgylld beror på att oxiden har antagit en gulbrun ton.

Comment

och jag hade sparat tillverkarstämpeln i min "databas"

Koruteollisuus Tillander Oy i Helsingfors

Den kanske Qrt.S har bidragit med vid något tillfälle!?

Återstår att Qrt.S eller någon annan löser gåtan vad FT står för och gärna bekräftar tillverkaren.
          Bifogade filer

Comment

Tack för det Kaptenen, men inte finns här mycket mera att tillägga. Nästan allt är redan sagt. Koruteollisuus (Smyckesindustri) var ett bolag som ägdes av Tillander 1946-1973.

Kvarstår FT. Det har nu inte något med silver att göra men FT kan betyda en tidskrift som heter "Finsk Tidskrift" Denna tidskrift grundades 1876 av C.G Estlander, en finsk historiker. Tidskriften behandlar kultur, politik och ekonomi och lever i denna dag som Nordens äldsta fortfarande utkommande "tidskrift". Många finska kändisar har verkat i tidningen bl.a. Amos Andersson.

Men betyder pinsens FT Finsk Tidskrift kan jag tyvärr inte bekräfta. Kanske det, pinsen visar ju en uppslagen bok/tidskrift (?) och årsstämplarna faller inom ramen.

Comment

Bästa hannuman, vid första lösningen märkte jag inte detta som du skrivit:

..."Kan den vara från Finland (tillverkad 1898 enligt kontrollstämpel, Finland då fortfarande svenskt)"... ?????

Vad menar du? Att Finland skulle ha tillhört Sverige 1898, eller vad?

För sakens skull och om historians händelseförlopp. Sverige förlorade Finland till Ryssland efter freden i Fredrikshamn 1809

Comment

Haha

Tack Qrt.s
                Jag måste ha varit fjärran när jag skrev detta. Undrar just om mitt undermedvetna blandat samman Norge och Finland. Hehe...
                Vad gäller FT så har jag lagt ut lite krokar via en finsk vän för att se om hans släktingar i Finland kan styrka din teori eller om de har någon annan teori.

Tack så länge.

Comment

Working...
                X