Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang att polera/putsa silver?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga ang att polera/putsa silver?

Har en del silver jag ärvt. Koppar, fat och liknande. Undrar om någon vet ifall värdet på dessa kommer att minskas om man putsar dom? Försvinner antikvärdet på något sätt? Jag är totalt okunning i ämnet :P

hälsn Malin
    Kolla gärna in min konst: http://theshapeshifter.wordpress.com

nej du kan ikke pudse nogen værdi væk. Det du fjerner ved at pudse er snavs og det har ingen interesse.

Anderledes hvis vi taler museumsformål. De pudses ikke fordi museumsfolk ikke vil slide på tingene. Eller oldsager hvor der kan være andre hensyn.
    Men dit sølv, kobber messing - puds løs.

Du kan evt beskytte sølvstempel med et stykke tape, hvis du ikke vil slide på det.

Comment

kan man använda den här vätskan man köper och bara lägger ner dom i?
      Detta är silver från 40-50 tal

Comment

Min ven LES anvender er metode med en svag strøm, sølvpapir og en soda samt varm vand.
        Jeg anvender et standard sølv pudsemiddel - og det er fint. Det er absolut fint for mig en bomuldsklud samt Silvo - det er ike besværligt at pudse. Brug en ren klud til at tørre efter med.
        Kobber bruger jeg evt ketchup til at rense snavs af med - så pudser jeg med en side avis - en bomuldsklud.
        Det er ikke et problem.

Comment

Jag är emot allt vad dipmedel heter. Jag vet att mina föräldrar köpte det en gång på 70-talet och ytan blev ren men fullkomligt livlös och allt behövde poleras upp igen för hand med traditionellt putsmedel t ex Häxans, som jag kan rekommendera.
          Last edited by Kaptenen; 2010-10-25, 18:58.

Comment

Tack för hjälpen!

Comment

man bliver forbavset over hvor flot sølv bliver efter en pudsning - ligesom man bliver forbavset over hvor let det er at få det smukt og blankt.

Comment

Hallå Kapten,
                Häxan gäller, har putsat fler pokaler än någon annan. So long... silver skall putsas
                eller säljas,

Comment

Det finns silver/nysilver där oxidering används som ett konstgrepp . Lärde mig den läxan då jag putsade upp ett helt perfekt WMF jugendfat för att sedan upptäcka att de små bokstäverna (ox) betyder oxiderat, var inte så glad på mig själv efteråt . Emaljerat silver är ochså något som borde sättas ett varningstecken på. Har en gnagande känsla av att vissa metoder kan vara sämre för emaljen än andra.

Mjukt tyg, polera och skölj ordentligt så att du får bort alla rester av putsmedlet. Personligen brukar jag använda dubbla metoder på kraftigt oxiderat silver med dipmetod och sedan putsning.

Comment

Ursprungligen postat av John Doe Visa inlägg
                    Det finns silver/nysilver där oxidering används som ett konstgrepp . Lärde mig den läxan då jag putsade upp ett helt perfekt WMF jugendfat för att sedan upptäcka att de små bokstäverna (ox) betyder oxiderat, var inte så glad på mig själv efteråt . Emaljerat silver är ochså något som borde sättas ett varningstecken på. Har en gnagande känsla av att vissa metoder kan vara sämre för emaljen än andra.

Mjukt tyg, polera och skölj ordentligt så att du får bort alla rester av putsmedlet. Personligen brukar jag använda dubbla metoder på kraftigt oxiderat silver med dipmetod och sedan putsning.
                    Det var bra att du nämnde fallen där man vid tillverkningen har oxiderat ytan. Här en WMF-stämpel på en fotografiram i Britannia-metall, som jag köpte i veckan
                    Bifogade filer

Comment

Working...
                    X