Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan någon ge info om denna WMF skål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Info: Kan någon ge info om denna WMF skål

Det är väl nysilver antar jag. Varför så många stämplar och vad står dem för?
    Vad ska skålen användas till och ungefär hur gammal?
    Finns det nåt mer att berätta?
    Bifogade filer

den er til sovs - sovseskål og den er tysk fra WMF Wurttembergische MetallwarenFabrik
    Antik Silver finish
    M=brass altså kobber

Comment

Just denna strutsstämpel användes från 1909, men Hose jag ser inget M?

Comment

Lite mystisk WMF stämpel. Det borde finnas andra. De tre rektangulära stämplarna är knappast WMF stämplar. Där tycks stå 1:N.S alltsåsannolikt "Prima Nickel Silver (nysilver). Den andra stämpeln visar A:3: D. Vad är det? Den tredje kan jag inte tyda men inte står där M heller. Om det skulle vara WMF antik silver finish borde där finnas en stämpel "as i kvadrat", finns det?

WMF stämplingen är lite problematisk. Det har tidigare konstaterats här i andra sammanhang. Det vet inte riktigt alltid ens själva hur det stämplat under tidens gång.

Sorry Hose, men brass är mässing inte koppar (copper). WMF gjorde visserligen föremål i koppar men endast för export. De stämplades "copper" över- och understreckat.

Comment

Tack för svaret Qrt.S!

1:N.S (Prima Nickelsilver) sedan läser jag A:S och sedan har vi en överstämpling eller en stämpel som är slagen två gånger eventuellt AEY. Men dessa tre är mycket annorlunda, men är kanske slagna av återförsäljaren.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Just denna strutsstämpel användes från 1909, men Hose jag ser inget M?
            jeg læser også asd - antik silver
            m var noget jeg gættede på. ud fra billederne.

Comment

Working...
            X