Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Militärt? märke, silver eller guld?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Militärt? märke, silver eller guld?

Hallå där ute

Hur skall man veta om detta är silver eller guld? Står det alltid en karat-angivelse på guld? Hur kommer det sig att det inte finns någon årskontrollstämpel och vad betyder M:et med den uppochnervända hammaren i?
    Är det ett militärt märke och var har det suttit. Jag har kollat lite och tror att det är folkungaättens emblem på högersidan men vad innebär det i kombination med Tre Kronor? Det ser ut som hälften av det gamla märket för Bondeätten. Det står Stockholm mellan sköldarna, kan det vara ytterligare ett märke från ett livgarde?

God kväll...
    Bifogade filer

Tillverkaren är Firma Marius Hammer i Bergen, Norge. 830 motsvarar 830/1000-delar rent silver. Kattfoten användes fram till 1912-12-31 som importstämpel, därefter ersattes den av tre kronor i en oval.

Står det alltid en karat-angivelse på guld? Ja, (är det korta svaret) om det rör sig om ett svenskt arbete.

Hade denna brosch/ rockslagsmärke varit svensk hade den haft följande stämplar

- "Kattfot" Tre kronor i trepass-formad ram som är den svenska kontrollstämpeln som fram till ovannämnda datum även användes till att stämpla importerade föremål av ädelmetall- platina, guld och silver. Den 1 januari 1913 införde man också en stämpel med ett S för silver motsvarande minst 830/1000 rent silver. Karatstämplarna var oförändrade; 18K, 20K och 23K.

- Namnstämpel som oftast kallas mästarstämpel

- Ortsstämpel/stadsstämpel

- Årsbokstav

Broschen/märket har inget med militären att göra. Jag ser den/det som ett uttryck för nationalismen/patriotismen och den blomstrande souvenirmarknaden (eftersom det står Stockholm) runt förra sekelskiftet troligtvis tillverkat före 1907 och unionsupplösningen, men allra senast 1912.

Tre kronor och Folkkungaättens lejon utgör huvuddelarna av det svenska riksvapnet.

Comment

Kapten

Hej Kapten

Vilket fantastiskt utförligt svar. Jag får jaga vidare i dina teorier om souvenirer och unionen. Snygg härledning med tanke på norsk tillverkning och svenskt riksvapen.

Tusen tack!

Comment

Working...
      X