Den här stämpeln är föremål för en ständig utredning och jag tror att pesarna Hose och Qrt.S också kan intyga det. Les och SStempeln på Antikprat har också medverkat till ett försök att bringa ljus över den och knyta den till en tillverkare.
Tillverkaren "CC i krona" är dansk, det vet vi genom att under tillverkarestämpeln finns FDG:s stämpel, dvs de danska guldsmedernas fackelstämpel. År 1929 registrerade Fællesrepræsentationen for Danmarks Guldsmede "Fakkelmærket" som varumärke och använde den som kvalitetsgaranti för det försilvrade som såldes av medlemmarna.
"P" bör stå för plet (sølvplet), dvs försilvrad mässing. Qrt.S har på Antikprat visat en stämpel från tillverkaren, där det i stället för "P" stod "EX", förmodligen kan det röra sig om ett från företaget icke förpliktigande kvalitetsbegrepp i stil med Extra prima.
Tillverkaren Carl Christiansen i Köpenhamn är en möjlig kandidat.
Les skriver i AP-tråden "Tradera auktion Carl F. Christiansen København söndag den 7 mars 2010 - 17.13" : "I Laurits Grüns bok om danska silverstämplar t.o.m. 1943 är Carl Frederik Christiansen upptagen med rubriken "Handel med Sølvvarer" i Herlev. Dessvärre utan bild på stämpel, bara CC. Innan jag har sett en stämpel som direkt förbinder Christiansen med CC inskrivet i en krona, så kommer jag bara att hålla det för möjligt."
SStempeln delar denna uppfattning i samma tråd.
Ja det kan jag gott intyga. Här är den omtalade stämpeln så även andra kan se och undra. Tyvärr har jag inte blivit klok på den än.
En liten precisering. Jag skulle helst inte kalla sölvplet entydigt för försilvrad mässing. Ett försilvrat föremåls undermetall/legering kan vara annat än mässing t.ex nysilver.
Bör tilläggas att den visade stämpeln är på en såsslev. Sleven känns inte riktigt som försilvrad snarare gjord av rostfritt.
Ja det kan jag gott intyga. Här är den omtalade stämpeln så även andra kan se och undra. Tyvärr har jag inte blivit klok på den än.
En liten precisering. Jag skulle helst inte kalla sölvplet entydigt för försilvrad mässing. Ett försilvrat föremåls undermetall/legering kan vara annat än mässing t.ex nysilver.
Bör tilläggas att den visade stämpeln är på en såsslev. Sleven känns inte riktigt som försilvrad snarare gjord av rostfritt.
Du har naturligtvis helt rätt, vad gäller undermaterialet som kan vara nysilver eller rostfritt 18/8 som försilvrats. Jag såg igår teskedar Ranka från Gense med beteckningen "Gense, Sweden, 18/8 Rostfritt, EP".
I det aktuella fallet tror jag på försilvrad mässing eftersom mässingen går igenom vid stämpeln.
Sleven är kanske så sliten så att det eventuella rostfria undermaterialet kommer i dagen?
Comment