Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Militärt mössmärke? i silver

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Militärt mössmärke? i silver

Hej

Är detta ett trasigt mössmärke eller har det suttit på någon annan del av en uniform? Var inom försvaret kommer det ifrån?
    Märket är tillverkat i silver och en vän till mig berättade att vissa märken till livgarden gjordes i silver istället för guld då det skulle vara svårare att kopiera. Märket är stämplat RW + "något okänt" + kattfot + S + F9

Jag förstår av detta att det rör sig om ett märke i silver från 1956 men mer vet jag inte. Kan någon bistå med ytterligare info så är jag tacksam.

God natt...
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av hannuman Visa inlägg
    Hej

Är detta ett trasigt mössmärke eller har det suttit på någon annan del av en uniform? Var inom försvaret kommer det ifrån?
    Märket är tillverkat i silver och en vän till mig berättade att vissa märken till livgarden gjordes i silver istället för guld då det skulle vara svårare att kopiera. Märket är stämplat RW + "något okänt" + kattfot + S + F9

Jag förstår av detta att det rör sig om ett märke i silver från 1956 men mer vet jag inte. Kan någon bistå med ytterligare info så är jag tacksam.

God natt...
    Hej hannuman!

I en hast får jag "vibrationer" om att det ser ut som ett mössmärke till s.k. "civil tjänstedräkt" som det heter.
    Märket föreställer lilla riksvapnet med Arméns korslagda svärd bakom.
    Jag har sett märket nån gång. Tyvärr har jag inte till gång till ev litteratur just nu.

Förhoppningsvis löser någon annan snart ditt problem.

/Lars
    Last edited by Lars F; 2010-09-23, 17:14.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

På sidan 168 i Instruktion för Försvarsmakten, Uniformsbestämmelser 2009 finns en bild på civil tjänstdräkt och där framgår det att det är ett mössmärke.
      Modellår finner jag dessvärre inte.

Tillverkare enligt SWEDAC

RW WESTINS ATELJÉ 100 01 STOCKHOLM 1917- 197X
      Bifogade filer
      Last edited by Kaptenen; 2010-09-23, 11:10.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        På sidan 168 i Instruktion för Försvarsmakten, Uniformsbestämmelser 2009 finns en bild på civil tjänstdräkt och där framgår det att det är ett mössmärke.
        Modellår finner jag dessvärre inte.

Tillverkare enligt SWEDAC

RW WESTINS ATELJÉ 100 01 STOCKHOLM 1917- 197X

De två korslagda svärden har tydligen försvunnit. Var tydligen borta 1999 enl nedan.

Bild från UniR FM 1999, Uniformsreglemente för Försvarsmakten 1999"
        Bifogade filer
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Tack

Hej och tack till er båda.

Jag hade spanat lite på det mössmärke ni nämner men endast sett det med felaktig färg på kronorna samt utan svärd så jag trodde inte riktigt att jag hittat rätt Undrar just när man tog bort svärden?

Trevlig helg!

Comment

Eftersom Lars F har fått fram modellåret 1987 (M/87) kan det ha varit i samband med att en ny uniform m/87 togs fram. Det kan naturligtivs, då ha rört sig om en smärre förändring t ex av storlek för den nya skärmmössan. Så min slutsats är att det kan ha skett tidigare. Två andra möjligheter är att det skedde 1975, efter Riksdagens beslut 1974 att myndigheten Krigsmakten fortsättningsvis skulle heta Försvarsmakten eller 1960 då uniform m/60 för armén togs fram.

Comment

Utbenat

Hallå på er

Jag har fått ytterligare information från en vänlig släkting som är väldigt insatt i den här världen. Tydligen så är det som jag först fick veta av min vän att alla officerer i livgardena har märken och knappar i silver. Det här märket hade sannolikt den här utformningen fram till och med 1960 eller början av 60-talet. Sen tillkom en omslutande lagerkrans och senare försvann både krans och svärd.

Vad betyder förresten de första två bokstäverna i silverstämpeln? Tror det står RW.

Adios...
              Last edited by hannuman; 2010-09-28, 22:55.

Comment

Working...
              X