Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En gammal silversked? Känner inte igen stämplarna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: En gammal silversked? Känner inte igen stämplarna

Har köpt ett gäng gamla skedar, silver tror jag
    Det finns årtal som nån har skrivit på skeden men det tror jag inte på..
    Behöver lite hjälp här...

Hälsningar Bonnie
    Bifogade filer

Året som står på skeden kanske stämmer, eftersom skeden är finsk och stämplad i Lovisa 1850. Smeden är Per Adolf Lönnroth f 1804, gesäll 1822 arbetade i St Petersburg, burskap i Lovisa 1829, mästarstycke tekanna 1829, hade gesäller och lärlingar till 1850, dog 1851.

Kronan är den finska motsvarigheten till "kattfoten"
    R2 1850
    L Lovisa
    Last edited by Kaptenen; 2010-09-20, 10:51.

Comment

Aha det är därför jag inte kände igen stämplarna. Skeden är finsk
      Tack så mycket för hjälpen!

Comment

Jag tänker på finska silversmeder. Tillverkade de sina skedar själva? Eller stämplade de bara? Ursäkta om jag ställer korkade frågor, men jag tänker på en fråga jag ställde tidigare, om ett silverfat. Där stämplade man bara...

Hälsningar Bonnie

Comment

Vid mitten av 1800-talet får vi nog förutsätta att Lönnroth eller hans gesäller och lärlingar tillverkat skeden. Men eftersom skeden är stämplad 1850, kanske det var han själv som tillverkade den.

Comment

Med ett litet leende på läpparna ville jag bara konstatera att de finska silversmederna fungerade precis lika som de svenska. Varför skulle de bara ha stämplat eller i övrigt fungerat annorlunda ???

Comment

Nej, det har vi inte påstått! Saken är den att Bonnie visade ett fat, med största sannolikhet tillverkat och stämplat av GAB, men också överstämplat av J L Nordin i Sollefteå. Han har köpt det av GAB och stämplat själv runt 1916-1918.

Comment

Jag påstår inte heller nåt konstigt Ville bara veta lite mera, eftersom jag har ett fat som jag trodde en smed hade tillverkat med det var som sagt överstämplingar. Kaptenen har svarat på de frågor som dök upp i mitt huvud och det är honom jag riktade min fråga här i första hand. Inte lätt att veta vad jag menar. jag ska försöka vara tydligare och bifoga länkar till mina gamla frågor i fall jag förvirrar mig på nåt sätt
                Tack för hjälpen!!!
                Last edited by bonnie; 2010-09-20, 14:36.

Comment

Inga problem. det vara bara detta som slog i ögonen:

"Jag tänker på finska silversmeder. Tillverkade de sina skedar själva? Eller stämplade de bara?..."

Men beträffande överstämpling så skall jag sötta in en bild i en ny tråd och inte rådda in den här

Comment

Jag har nog skrivit lite tokigt här, det var absolut inte illa menat
                    Det jag fick veta förut att det var ganska vanligt att svenska smeder köpte in grejer och stämplade över. Jag blev faktiskt ganska besviken då. Förväntade mig att alla som kallar sig som smed ska göra sina grejer själv. Men det var väl ekonomifråga. Var billigare så skulle jag tro.
                    Det är därför kom min konstiga fråga. Just nu vill jag bara veta mera om Lönnroth, men jag hittar inte mycket på nätet...

Hälsningar Bonnie

Comment

Working...
                    X