Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haga Nysilver

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Haga Nysilver

Har en hel del nysilver i serien Haga. Vem var denna designer med JHL eller JLH
    Kan det vara Hultman? Vad står Skandia för som också är stämplat bak på besticken?
    Hela stämpeln lyder Haga EX PR Alp.NS 60 Skandia JLH
    Någon som vet?
    Bifogade filer
    Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Det är säkert som du säger att JLH är J.L. Hultman i Stockholm, men någon designer ar han inte tillverkare/importör är nog bättre. Extra prima ALPACKA, nysilver (egentligen nickelsilver). 60 är hur många gram silver som det har gått åt till att försilvra ett bestämt antal bestick, alltså ett kvalitetsmått.

Ta en bild på stämpeln där det står Skandia, för just nu har jag ingen idé alls!

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Det är säkert som du säger att JLH är J.L. Hultman i Stockholm, men någon designer ar han inte tillverkare/importör är nog bättre. Extra prima ALPACKA, nysilver (egentligen nickelsilver). 60 är hur många gram silver som det har gått åt till att försilvra ett bestämt antal bestick, alltså ett kvalitetsmått.

Ta en bild på stämpeln där det står Skandia, för just nu har jag ingen idé alls!
      Här kommer en bild på stämpeln. Serien Haga...vet du kanske under vilka år den såldes?
      Bifogade filer

Comment

SKANDIA är firman Skandia Silver & Nysilver AB, i Stockholm.
        Senare (osäkert när) stämplar de SKANDIA Hultman för att sedan helt gå in under JL Hultman.
        Samägda från slutet av 50-talet, lite osäker på år.
        Last edited by TorparAnna; 2010-09-15, 21:48.

Comment

Dina bestick borde vara från tiden efter att Skandia jobbade helt själva, men innan de gick helt in i Hultman.
          50-tal?

Comment

OK vad duktiga ni är. Namnet Haga som serien heter, är det Skandia som döpt den till det eller var kommer det ifrån? Vet någon vem som designat den. Det var tydligen guldsmederna i Sverige som saluförde Haga serien? eller har jag fel?

Comment

Jag gissar att du menar att GAB dvs Guldsmedsaktiebolaget har salufört Haga och det stämmer att de gjort och fortfarande gör (Mema-GAB / Gense).
              Dessförinnan även CG Hallberg (den sk Hallbergsmodellen av Haga, som nu är utgången) fram till 1961 när GAB förvärvade CGH.

Vem som formgivit Haga vet jag inte... Kanske någon annan på PES vet mer om Hagas uppkomst?

Comment

Working...
              X