Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svensk silverstämpel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Svensk silverstämpel?

Jag har köpt ett fat idag med några stämplar. Är det silver?
    Bifogade filer

Det är silver stämplat O 7 1916 eller Q 7 1918. På grund av överstämplingen är det lite svårare än vanligt att läsa tillverkarstämpeln (den till vänster).

Försök få till skärpan och beskär bilden så hårt att det endast är stämplarna som syns!

Comment

Jag var osäker på om det var silver eller inte, eftersom jag har betalat 10 kronor för fatet. Vad brukar de ligga annars?
      Det verkar vara överstämplat. Du ser GA och F små bokstäver? Men under tror jag det är JLN? Kan det stämma?
      Bifogade filer

Comment

Här är fatet. 25 cm i diameter
        Bifogade filer

Comment

JLN skulle i så fall vara J L Nordin i Sollefteå som stämplade under perioden 1913- 1926. Fatet är troligtvis importerat eller tillverkat av GAB dvs Guldsmedsaktiebolaget och Nordin har köpt fatet direkt av GAB för att sedan stämpla det med egna stämplar för att hans kunder skulle tro att det var han som tillverkat det.

(Jag är inte helt säker på att det står JLN.)

Grattis! Värdet är åtminstone silverpriset. Lägg märke till att priset beräknas på rent silver och att fatet är tillverkat av 830/1000 rent silver.
          Dagsaktuellt silverpris i både USD per troy ounce och SEK per gram oc med en lättanvänd konverterare.
          Last edited by Kaptenen; 2010-08-24, 18:25.

Comment

Du är fantastisk, Kaptenen! Att du kan ta reda på sådana saker!!
            Last edited by bonnie; 2010-08-24, 19:48.

Comment

Vv. se tillägget. Det ar inget ovanligt eller olagligt förfarande att mindre guldsmeder köpte av de stora tillverkarna och importörerna som Guldsmedsaktiebolaget, GAB. Det lönade sig helt enkelt inte att var och en tillverkade bestick och fat.

Jonas Leo Nordin föddes i Arnäs sn 1877, kom i oktober 1903 från Östersund till Sollefteå där han stämplade 1903-1915. Han dog 1915-03-26. Hustrun Kristina (Stina) född Olsson (1874-1956) övertog rörelsen. Så fatet är öerstämplat av änkan Nordin.

Comment

Jag har raderat mitt ogenomtänkta inlägg! Man gör sitt bästa utifrån de förutsättningar som finns. Jag tyckte bara att det var ganska roligt att man gjorde så. Det visste jag inte innan =)

Comment

men GAB er stemplet oveni det andet stempel - ikke omvendt

Comment

Det har jag också tänkt på. Vad som kom först...Ett konstigt fat!

Comment

Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                      men GAB er stemplet oveni det andet stempel - ikke omvendt
                      Jag kommer ihåg fallet med Gävlekillen som samlade Gävlesilver på Antikprat som hade köpt en skål på Tradera. När han frågade om den, visade det sig att vi såg motsvarande GAB-stämpel och konstaterade då också att GAB måste ha infört just denna stämpel runt 1915. Gävlesmeden hade stämplat över GAB-stämpeln.

Jag håller med om att det ser lite konstigt ut eftersom det i detta fallet är så mycket tydligare att det rör sig om en överstämpling. Jag ser dock inte logiken i att GAB överstämplar Nordins änkas stämpel. Vi ska komma ihåg att GAB-stämpeln är en skarpstämpel.
                      Last edited by Kaptenen; 2010-08-24, 22:33.

Comment

min forvirring går netop på at GAB har ingen anledning til at overstemple. Det er GAB stemplet som skal overstemples for at det giver mening.

Comment

Tänk, så mycket det finns bakom varje föremål. Människor som har tillverkat, människor som har försökt sälja för att försörja sin familj eller klara sig under tiden då det ansågs att kvinnor skulle vara hemma och uppfostra sina barn. Hon var nog tuff, den änkan! Hon tog ju över makens företag!
                          Här på forumet får man lära sig en hel del, tycker jag. Inte minst den historiska biten, som är otroligt intressant!
                          Tack så mycket för er hjälp!

Comment

Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
                            Hon var nog tuff, den änkan! Hon tog ju över makens företag!
                            Om hun var sej (tuff) eller ej ?
                            Det var mere almindeligt at enken fortsatte forretningen, end at hun ikke gjorde. Om næsten alle sølvsmede står der "Enken stemplede til..."

Hun giftede sig med en svend - hun stemplede en periode og hendes nye mand fik herefter borgerskab. Alternativt en søn overtager efter enken har drevet en periode.

Comment

Gjorde man så förr i tiden? Vad intressant!

Comment

Working...
                              X