Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskbestick. England Silver eller nysilver?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fiskbestick. England Silver eller nysilver?

Hej, igen där ute.
    Idag har jag varit på auktion och köpt en låda med en sak som jag ville ha. Och i den lådan låg det med dessa gamla fiskbestick. Mappin&Webb och att dom är från England? tror jag men vad dom andra stämplarna betyder vet jag inte.Någon som vet? Materialet i skaften är hårt som ben och det är sprickor i dom, vad kan det vara för material? Bilder på besticken och stämplarna finns nedan.
    Bifogade filer

Du är en baddare att ta jättefina stämpelbilder, bättre kan det inte bli.

Det är John Newton Mappin's och George Webb's fabrik i Sheffield som gjort dina bestick, i försilvrat nysilver, under senare hälften av 1800-talet/runt sekelskiftet. Skaftet är troligtvis ben. Stämplarna imiterar silverstämplar.

Jag skulle nog inte riktigt säga att det är fiskbestick, bl.a. saknar gaffeln det djupare mittersta hacket, men nog går det bra att ät fisk med dem ändå. I fint relativt skick tycks de dessutom vara.

Comment

Även jag måste uttrycka min beundran för dessa underbart bra tagna stämpelbilder. Jag lyfter på hatten
      DG

Comment

Hej, på er igen!
        Jag tackar och niger för berömmet. Det är inte ofta man får sådana rosor. Det är toppen att det finns proffs på stämplar. Tack för det. wiwi

Comment

Working...
        X