Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Auktioner kan det være rigtigt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Auktioner kan det være rigtigt?

I ved at auktioner ofte indeholder underlige billeder og beskrivelser. For nu at begrænse indhold i denne tråd - så lad den bestå at ting som du købte. Skriv lidt om hvad auktionsbeskrivelsen sagde - og hvad det faktisk var. Lidt om du troede på beskrivelsen og om du søgte yderligere oplysninger, eller bare købte.

Jeg lægger ud med:
    "Empire kandisskål af sølvplet, stående på tre ben. H. 7 L. 14 cm. Fremstår med punslet navnetræk" Stod der.
    Han tænkte - kan det være plet? Electroplated i den form? Så jeg købte på fornemmelsen. Satsede på at det måske var sølv? Eller rettere jeg håbede på sølv.
    Kandisskålen har ingen stempler, men den er repareret i kanten og her er der rester af hvad som formentlig er franske stempler. De kan dog ikke identificeres.
    Den er i sølv og prikgraveringen angiver navn, lokalitet og 1822.
    Den skulle bare pudses så var det empire sølv fra tiden
    Et rigtigt fund.
    Har du gode eksempler? så sæt dem i tråden.
    Bifogade filer

Som en liten passus, måste jag påpeka för Dig att jag är övertygad, efter att ha sett bilderna i Sønderjysk sølv av Sigurd Schoubye, att den är "sønderjysk" eller åtminstone från Danmark.

Comment

Det må jeg checke - den bog: Prikgraveringen (sted) er Elsholm og det er en gård lige her. http://www.tageo.com/index-e-da-v-11-d-m3804466.htm

Det franske stempel var fordi et af stemplerne er i form som de franske stempler. (antagelse) Men mest logisk er at den er lokalt fremstillet.
      Last edited by hose; 2010-02-19, 21:23.

Comment

Det stämmer förträfflligt med att det är en Åbenrå-mästare som har tillverkat den. Samtliga tre skålar, som visas är tillverkade av mästare därifrån.

Comment

Tak for de billeder - det er klart samme tradition.

You winn some and loose some. Auktionen var beskrevet: "Senempire puncheske, stemplet CT for Casper Herman Tørslef, Aalborg (bystemplet) - borgerskab her i 1845;" Og jeg er fra Aalborg så den måtte jeg eje. Jeg var lidt tvivlende over bystempel, men jeg var ny på sølv så jeg troede at det var min manglende viden. Og købte glad ind. Mit første stykke sølv fra Aalborg.

Nu er der bare det, at Aalborgs bymærke slet ikke ser sådan ud. Det vidste jeg godt, men troede på at det var en variant. Vi vil gerne tro.
          Mærket er Altona og mester er Johann Gottlob Christian Tormählen (1790 til 1863) som blev mester i 1818.
          Men Altona er da også en dejlig by
          Bifogade filer
          Last edited by hose; 2010-02-20, 08:52.

Comment

Working...
          X