Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Maffiga ballongknivar nr 1

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Maffiga ballongknivar nr 1

På begäran av Kaptenen.
    Får inte fram bättre stämpelbilder än dessa men förhoppningsvis kanske någon känner igen dem. Bladen är helt omärkta.
    Bifogade filer
    Last edited by luchur; 2010-02-05, 16:44.

Tack för bilderna!

JM är tillverkaren, Du har en stämpel till vänster om JM, som inte är helt lätt att tyda. Men en ännu bättre, hårt beskuren bild kan kanske vara till hjälp.
    Min magkänsla är att de är i 800/1000 delar rent silver och tillverkade i Österrike-Ungern förmodligen i Wien under 1840-50-talet i en mycket arbetad nyrokoko. Förmodligen blir det svårt att hitta något namn på modellen.

Bladen är utbytta, ursprungligen har det varit kolstålsblad.
    Last edited by Kaptenen; 2010-02-05, 16:50.

Comment

Sorry så går det när man läser andra inlägg innan... Har ändrat nu så rätt blir rätt.
      Har tittat noga på stämpeln på alla knivarna och det står bara JM ingen annan stämpel finns. När jag känner på skaften så är de lätta och tunna och kan nog vara silver som du säger, speciellt om jag jämför mot de andra ballongknivarna i Ns. Att de var så gamla hade jag ingen aning om, tanken att man byter blad har aldrig slagit mig men så är jag inte så inne på detta med matsilver heller. Jag har 12 stora knivar och 3 mindre men inga andra delar av servisen tyvärr.

Comment

Jag brukar handla på mig bestick på loppisar och dessa kom fram till nyår när yngsta dottern tyckte att vi skulle ha fina bestick. Hon fick då gå igenom mina många lådor (skata är nog mitt andra namn) och valde ut dessa som hon tyckte var rena skatten, hon har visst rätt

Comment

Titta nu noga igen på alla dina fina knivar. Jag har på känn att jag inte har fel.

Stämpeln som jag ser en antydan till på matkniven till vänster om JM alt IM bör se ut som denna.
          Bifogade filer

Comment

Jag lovar.. har synat dom med lupp och det finns ingen annan märkning än JM

Comment

Jag är envis...

Jag har vänt bilden rätt och jag kan svagt urskilja 18..
              Bifogade filer
              Last edited by Kaptenen; 2010-02-05, 17:42.

Comment

Det är ok du får vara envis Det du ser är någon slags etsning av silvret/metallen och är alltså en skada. Jag har kollat upp alla knivar en gång till och det finns verkligen ingen mer stämpel. Jag ska se om jag kan få en bättre bild på skadan och jämföra med en oskadad.

Comment

Här kommer fler bilder.
                  Bifogade filer

Comment

Här är bild genom lupp på kniv 1.
                    Bifogade filer

Comment

Tack! Nu ser jag inte något från den vinkeln.

Nu gäller det att försöka lösa vem JM eller IM är. Jag tror fortfarande på Österrike-Ungern och Wien.

På en av dina bilder syns tydligt hur knivskaftet är tillverkat, dvs genom att pressa två halvor, löda ihop dessa och sedan fylla dessa med harts och sedan i med bladet innan det har stelnat.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        På en av dina bilder syns tydligt hur knivskaftet är tillverkat, dvs genom att pressa två halvor, löda ihop dessa och sedan fylla dessa med harts och sedan i med bladet innan det har stelnat.
                        Ja sömmen syns ordentligt. Men hur gjorde de när de bytte bladen? Samma teknik eller? Borde det i sådana fall inte lämna fula märken?

Comment

När man byter bladet hettar man upp hartsen till den smälter, drar ut knivbladet och sätter dit det nya. Mycket enkelt utan att gå in på några teknikaliteter.

Det existerar mångdubbelt fler skedar än gafflar och knivar med lite ålder är sällsynt. Ännu mer sällsynt är äldre knivar med originalblad i kolstål, eftersom de byttes ut till rostfritt från 1920-talet och framåt. Rostfritt är ju så mycket enklare att sköta, men om inte skarven mellan blad och skaft är förseglad kan även de förstöras vid såvål hand- som maskindisk. Låt alltså inte knivarna ligga i diskhon med varmt vatten utan ta en och en och diska dem. Maskindisk är inte att rekommendera för äldre knivar.

Bifogar en bild på hur det kan se ut. Här är en förrätts/dessertkniv av Adolf Zethelius i Stockholm stämplad 1839 och modellen är Engelsk snäck. Här är som Du ser även bladet i silver och fullstämplat I 9, kattfot, stadsstämpel och AZ. Skaftet är bara stämplat kattfot och AZ. Ytterligare ett skäl till att dina knivar inte behöver ha varit fullstämplade.

Fann ett litet reklammärke för en putsmaskin för kolstålsknivar som jag måste visa..
                          Bifogade filer

Comment

Tack så jättemycket för en bra beskrivning, känner mig mycket klokare nu Måste dock skämmas lite och erkänna att dessa åkte med i diskmaskinen på nyårskvällen efter middagen, trodde ju att de bara var dekorativa nya kopior men lovar att jag hädanefter skall vårda dem bättre.

Vilken underbar liten reklambild, en sån apparat skulle man ha!

Comment

Working...
                            X