Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stämplat silver.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stämplat silver.

Roar mig med lite silverputs nu när snön vräker ned.
    Tittade lite på stämplingen på det jag putsar. Vet inte riktigt kraven på hur silver skall vara stämplat. Förmodligen skall kattfot(när den kom) stadsstämpel tillverkare och årsstämpel finnas. Upptäcker att en del föremål inte har alla dessa stämplar. Ofta endast kattfot och silversmed. Inte så ofta kanske. Exempel: Håller på med lite kaffeskedar. En är stämplad Kattfot G H. en stämplad kattfot Weis. Den första är en bröllopsked. Har fler exempel. Vad gällde och gäller egentligen. Finns säkert svar i någon tråd men slipper jag leta så tackar jag. Om foton behövs så kommer de när kameran är laddad.

Din fråga är såtillvida obestämd när du inte uppger åldern på föremålet, är det/de urgammalt/gamla eller nya.

De viktigaste stämplarna och det är fråga om silver:

År 1445 och man börjar stämpla mästarstämpel i Skåne (eller inte)
    År 1485 och det stadgas att en mästarstämpel skall slås.
    År 1596 och en stadsstämpel skall slås.
    År 1689 och vissa städer börjar slå sina egna årsbokstavsserier.
    Åldermansrankan förekommer alldeles från slutet av 1600-talet till ca. år1820
    År 1754 och kontrollstämpeln tre kronor i trepass även kallad kattfoten införs
    År 1759 och samma årstämpelsystem införs i hela landet.
    År 1860 och stadsstämpeln blir en bokstav och börjar kallas ortsstämpel.
    År 1913 och ett S i en sexagonal sköld införs
    År 1913 och importstämpeln införs, tre kronor i en oval sköld.
    År 1974 och haltstämpeln i promille införs, (lägsta lagliga halt .830)
    År 1975 och CCM-stämplingen införs parallellt med nationell stämpling
    År 1988 och kontrollstämplingen blir frivillig, men namnstämpel måste förekomma
    År 1988 och importstämpeln avförs
    År 1995 och minsta lagliga halt faller till .800

De finns andra stämplar men de är mindre viktiga. Påpekas bör att en haltstämpel för silver inte varit obligatorisk. Dock har halten ibland uppgivits, speciellt i medlet av 1800-talet och då i lod t.ex stämpeln 13L.

Om föremål som tillverkats efter 1988 vet man varken ut eller in med säkerhet.

Comment

Tackar för sammanställningen Qrt.S. Papperskopia framtagen. Jättebra att få allt samlat på ett ställe.
      Merparten av det silver jag har är från 1800-talet. Några skedar från sent 1700-tal finns också. De två skedarna jag skrev om är 1800-tal enligt min bedömning.
      Hade i princip koll på det mesta vad gäller de skedar jag har. Har tyvärr tappat bort lappen med uppgifter så det blir till att börja på ny kula. Kommer säkerligen att behöva silverexperternas hjälp på nytt.
      Last edited by Ulferic; 2010-01-27, 15:01.

Comment

Jeg så dit spørgsmål, men på jobbet har jeg ikke noget password - dødsygt password man tildeles. Så du har fået et godt svar. Men lad mig supplere.
        Svenske stempler er eksemplariske når sammenligningsgrundlag er danske. I Danmark var krav 4 stempler og det gjaldt ligeledes i Norge. Kun i København samt i Oslo, Bergen levede sølvsmedene op til det. Guardein ordningen fungerede kun de 3 steder. Så dansk sølv - ja der er formenlig mere ufuldstændig stemplet sølv end der er forskriftsmæssig.
        Det var ikke fordi provinssmedene ikke kendte reglerne, men der var ingen guardein og ofte heller intet bystempel. I mangel af stempler stemplede provinssmede måske eget stempel 2 - 3 eller 4 gange. For at opnå de lovpligtige 4 stempler.
        Anderledes i Sverige. Stempelforordningen blev håndhævet og derfor er der 4 stempler som du allerede har fået at vide.

Men der er 2 forhold som jeg vil fokusere på. 1. dansk sølv er stemplet diskret og skjult. Det er stemplet på bagsiden, man skal altså vende skeen for at se stempler - og det gør man ikke. Vi er velopdragne.
        Anderledes på svensk sølv. Vulgært mangel på dannelse. Stempler smøres i synet på betragteren. De sættes det mest iøjnefaldende sted. Vulgært & plat vil en dansker sige. Ikke raffineret
        Måske var det lovpligtigt at stemple, men kunden efterspurgte tilsyneladende også det at man kunne se stemplerne.
        Ovenstående er en betragtning som jeg gør - i andre må meget gerne tilkendegive om jeg gætter forkert.

den anden ting er - hvad er en ting? Vi ser på strøbøsser, at hver løsdel skal stemples, men ikke nødvendigvis med fuld stempling. Hoveddelen har fuld stempling - låget har færre stempler.
        Hvad er en ske? Er en ske en enhed eller er et par skeer (6) en enhed. Hvis du ser på mine sup-bægre så har de hver 3 stempler. Tilsammen udgør de en enhed som er fuldstemplet. Et bo-skifte hvor de 2 døtre hver får et bæger ==> ja så har vi 2 x et styk ikke fuldstemplet sub-kop.
        Kunne man forestille sig at din ske er en del af et sæt på 6 skeer. 1 ske er fuldstemplet og resten har kun de nødvendige stempler. Sæt er beregnet som en enhed - ikke til at dele.
        Jeg ved ikke om det kan være forklaringen - igen må i andre meget gerne supplere mine tanker.

Og så kom med billeder af stempler så skal vi hurtig sætte dem på plads.
        Last edited by hose; 2010-01-27, 21:06.

Comment

Och så är 16 lod lika med rent silver finsilver medan 13 lod är verksilver.

Comment

Har med tiden lärt mig läsa danska Hose. Så det går bra nu. Har cirka 50-60 skedar av olika ålder mest 1800-tal. Alltså inga dyrbarheter. Håller med dig om att de svenska skedarna kan ha stämplar lite här och där. Tycker inte det är speciellt snyggt när stämplarna sitter på framsidan. Kanske är en förklaring att ägaren på ett lätt sätt kunde få gästerna att se han hade råd med silverskedar. Stämplarna är ju mer iögonfallande när stämpeln kan ses när skeden ligger framme. Bara en tanke. Har ett set med sex skedar Modin Sundsvall som alla är fullstämplade så både och förekommer säkerligen. Måste köpa nya batterier till kameran. Bilder kommer.

Comment

Normalt er skeer fuldstemplede.
              Jeg søgte en forklaring på de tilfælde hvor de mangler nogen stempler. Og måske forklaringen med sæt kan have sin del.
              Sjusk - og manglende respekt for loven er klart en anden forklaring. Som givetvis gælder.

Kom med dine 50 billeder - så tager vi dem som man spiser en elefant.

Ved du hvordan man spiser en elefant?
              I små bidder.

Comment

Working...
              X