Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bryllupsgaver i sølv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Bryllupsgaver i sølv

Som indledning vil jeg gerne henstille til at denne tråd holdes ren - altså vi behandler bryllupsgaver i sølv. Og ikke andre materialer - der er fine bryllups ting i glas, træ, eller andre metaller, men venligst lad denne forblive sølv.

Jeg vil efterfølgende oprette en tema tråd med titlen: Med giveren i centrum/med kærlig hilsen - den bliver også i sølv.
    Kærrestegaver - kan vi acceptere i denne tråd, bare de er i sølv.

Beklager de restriktioner, men jeg synes at vi skal have et rigtigt tema - så find jeres bryllupsølv.

Mit første stykke bryllupssølv er ikke længere mit. Jeg købte 2 1600tals skeer og sælger sagde at han havde identificeret mesteren og det var en Københavner. Jeg var vild for at få et par fra 1600tallet og overså faresignalerne. Jeg betalte 2.500 danske kroner for dem. Idag har sælger dem igen - og jeg har mine penge samt disse billeder.
    Skeerne er fra 1755 og fra Næstved. De stammer fra et hus i Næstved så de har ikke flyttet sig siden.
    Mester er Hans Morten Svane født ca 1715, mester 12. november 1750 død 1772. Enken fortsætter forretningen.
    da skeerne ikke længere er mine er yderligere research efter første ejer omsonst. Jeg ville sådat gerne have beholdt dem - de er smukke og man kan lave en god proviens, men de var for dyre. Jeg finder noget andet. Se den smukke gravering på bagside af laf her står bryllupsinitialer + 1755. Senere er de givet videre nu med initialer på skaft.
    Bifogade filer

Comment

Bryllupsinitialer står i kransene på laf. Læg mærke til den ene ske er slidt - den anden næsten urørt, men vi kommer ikke tættere på proviens, måske han sælger til Næstved museum - det foreslog jeg ham.
      Bifogade filer

Comment

bryllupsbæger

Skjønnest er det dog at drikke af det ædle metal sølv. Bæger i sølv med forgyldning fremstillet af Carl Frederic Lilja 1811 til 1841. Mester i Karlskrona. Højde 9cm diameter 8 cm. I3 er 1815. Og ser vi på initialerne på siden så står der CMJ 1815. Det er korresponderende med I3 - så vi må tro at denne proffessionelle gravering (som det er) er lavet da det var nyt. Men ornamentationen er ikke lavet af samme mand.
        Bryllups initialerne HNS og AAD respekterer ikke fuldt ud stempling, så vi må gå ud fra, at de er tilkommet senere. CMJ har fundet en gave i skabet og er gået til bryllup.
        Bifogade filer

Comment

Supbægre

Skjønnest er Kjærligheden og denne er omgivet af symbolik og tegn. Vi må gerne gætte og kan vi skabe mystik over dette under mellem to beslægtede sjæle.

Supbægre vil i kalde det. Jeg siger tumlinge. eller brændevinsbægre.

De to bægre er ikke fuldtstemplet hver især, men når de ses under et så har de alle 4 stempler. Jeg tillægger denne stempling en bevidst handling. Et bæger er ukomplet et par er en helhed. Bæger 1 er stemplet katfott+by (ort) og mester. Bæger 2 er stemplet katfott + årstal + mester.
          M3 for 1818 og mester UB for Johan Jacob Ulfsberg 1793 til 1824 i Nyköping. Måske mi n tolkning af stempel er en gammel romatikers ide - måske der bare ikke var plads.
          Men symbolikken fortsætter.

De to bægre passer ind i hinanden som en hånd i en handske eller en vis anden legemsdel (jeg tænker naturligvis her på fod i hose)
          Kun det ene passer i det andet - igen på den måde supplerer de hinanden.
          Det lille bæger har næsten ikke læselig CLD altså kvindens bæger.
          Det store bæger ejerinitialer AJSCLD altså manden hedder AJS og kvinden CLD.
          Bifogade filer
          Last edited by hose; 2010-01-20, 19:07.

Comment

Af alle mandens ejendele er kvinden dog det kosteligste

Ja måske den gamle libertiner skal tage sig sammen
            Bifogade filer

Comment

Intressanta saker. Skedarna var ju på tapeten tidigare och du funderade på att föra dem tillbaka då säljaren vilselett dig, kanske oavsiktligt men ändå. Så du förde dem tillbaka, det var bra det.

Min fråga gäller det senare supkoppsparet. Åren har gått åt dem och de har fått sina törnar och är inte så vackra med sina buckor som de ursprungligen varit. Eftersom saker och ting nuförtiden restaureras och sålunda återställs i sitt ursprungliga skick, även museiföremål, tycker jag att du borde föra dina koppar till en bra silversmed och låta räta ut bucklorna.

Jag och mången annan delar inte den åsikt som till exempel Knut Knuttson har, att på föremålet skall gammal patina och tidens tand synas och det får inte repareras/saneras/restaureras osv. Som jag redan sade bör söndriga och kvaddade föremål återställas i sitt ursprungliga skick. Jag har förresten ett namn för patina, det är smuts och skit. Nu talar jag inte om slitage mao tidens tand, det är en helt annan sak och det får synas men, det som är sönder buckligt mm. bör åtgärdas utan större polemik.

Slut ögonen nu hose och försök tänka dig hur kopparna såg ut när de gjordes, de var utan tvivel mycket snyggare än dessa buckliga eländen. Hur jättefina skulle inte dina koppar vara om bucklorna rätades ut? Bucklorna var inte där vid bröllopet, det är garanterat säkert.

Nå blev det egentligen ingen fråga utan en uppmaning, lika bra det.

Comment

Ja nu får du ta dig samman Hose! Det började bra, fortsatte romantiskt och fint och slutade med att kvinnan är mannens ägodel. Men eftersom detta ju är ett antikforum så får vi väl acceptera antika värderingar.

Hur vet man att bägare mm som har dubbla initialer är bröllopsgåvor? Jag har två olika silverbägare som vid närmare studium har två personers initialer på varje, men jag vet ju inte om de är bröllopsgåvor. Lägger in bilder någon annan dag, måste putsa lite först, annars får man väl skäll

Comment

Måske de skal repareres - jeg har ikke taget stilling. På det her billede får man lidt af det udseende de kunne få - taget fra deres bedste side.

Man ved ikke om det er bryllupsbægre. Man ved aldrig med sikkerhed. Men når en ting har dobbelt initialer og de som her ender på S & D - så er det hvad man kalder bryllups....

Proviens forsvinder, men sandsynlighed. Har man så ikke ret til at digte.. Vi venter med spænding på dine bægre.
                  Bifogade filer
                  Last edited by hose; 2010-01-20, 23:01.

Comment

S & d ?

Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                    Men når en ting har dobbelt initialer og de som her ender på S & D - så er det hvad man kalder bryllups....
                    Slutar på S och D tänkte jag först, fattade inte, men sen slog det mig att S står för Son och D för Dotter. Stämmer det? Båda mina bägare har initialer som slutar på dessa bokstäver . Har inte börjat putsa än...

Comment

Undskyld jeg tænkte ikke på at jeg ikke havde skrevet det. Ja det er absolut Søn, Son, Datter, Dotter vi tænker når en ting er fra Norge, Sverige eller Danmark.
                      Til bryllup var sølv selvfølgelig en oplagt gave. Man gav det til brudeparret. Sølv til festlig glæde, men også til sikkerhed. Skeer blev ofte givet i par - 2 styk, 4 -6 - 8 måske 12 styk. Her er 6 styk hvor den ene mangler
                      Jeg vil gerne tro på min antagelse at det er en gave til præstens bryllup fra den lokale adelsmand
                      Gå til post 45 i denne tråd. http://www.precisensan.com/antikforu...p?t=512&page=5

Men sikre kan vi aldrig være Dog ved vi at Stubbekøbing 1748 - 1785, kun få havde råd til et sådan set.
                      Bifogade filer
                      Last edited by hose; 2010-01-21, 07:28.

Comment

Putsningen var lättare än fotograferingen måste jag säga! Här ser ni min ena bägare. Jag fick den när jag fyllde jämnt av min pappa som in sin tur fått den på sin 50-årsdag av sin mamma. Vem som ägt den dessförinnan vet vi inte, men farmor köpte en del Skänninge-silver eftersom hon var antikhandlare i Mjölby.

Tyvärr har jag ingen detaljerad bok om svenska silverstämplar där mästarstämplarna finns med. Men troligen är det Petter Bergman som var verksam 1739-1754 (1757). Någon av er kanske vet vem stämpeln står för? Som ni ser har den en åldermansranka under stämplarna. Enligt de böcker jag har tillgång till ersattes den 1754 med den statliga kontrollstämpeln "kattfoten" som finns fortfarande.

Kul att få veta att den troligen var en bröllopsgåva!
                        Bifogade filer

Comment

Det er ganske rigtig ham. Begge stempler er i bogen. Flot bæger forgyldt indeni, på rand og fod ser det ud til.
                          Hvad angår navne så synes jeg at der står SPS & JMS altså 2 Son navne - men måske det er lyset på foto.

Flot bæger er det under alle omstændigheder. Og viser at man skal pudse, jeg får helt dårlig samvittighed.

Comment

Tack för bekräftelsen Hose. "Bogen" vilken bok är det? Jag har boken "Silverstämplar från hela världen", boken "Gammalt silver" av Bengt Bengtsson, och ett Antiklexikon där det finns svenska stadsstämplar, namn på mästarna men inte dera märken. En bok med svenska mästarstämplar söker jag alltså.

Hur gör man med förgyllningen när man putsar? Man ska väl vara försiktig?

När det gäller märkningen tror jag inte det var tillåtet med "partnerskap" på den tiden. Jag tycker det ser ut som ett felskrivet S som gjorts om till ett D, alltså SPD, men det är bara vad jag tror.

Comment

Svensk Silversmide 1520 - 1850 guld- och silverstämpler af Erik Andren mf.

Jeg tror ikke at det er 2 mænd som er gift, men to generationer af ejere.

Guld - skal man ikke pudse, du slider det bare af. Så vær forsigtig.

Comment

Working...
                              X