Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta en silversked och när kan de vara gjord?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Är detta en silversked och när kan de vara gjord?

Hej idag var jag på loppis och där fanns en hel del nysilverbestick. Efter en del plöjande hittade jag en sked som jag tyckte stack ut lite, den hade en annan lyster än de övriga skedarna. Jag köpte den för 2 kr så oavsett metall kommer jag inte ligga sömnlös över mitt eventuella felköp men jag köpte den i förhoppning att det skulle vara silver. Jag är helt grön på detta så lystern kan bero på andra saker än annat material.

Här är tre bilder. Bak på skeden står det "HALLBERGS EXTRA A90" och en rund ring med en prick i mitten. Tacksam för alla svar, gärna lite info om skeden .

Vad det är vet inte jag, men silver är det inte.

Jag gissar dock på någon nysilverliknade
    eller nickelbaserad sammansättning eller
    ytbehandling.

Poängen med silver är att man med hjälp av en
    mycket etablerad märkning signalerar
    materialets beskaffenhet. Eftersom så mycket
    handelsvärde och status ligger i själva metallen
    får det aldrig råda någon tveksamhet på
    marknaden om märkningens innehåll, utseende
    och trovärdighet.

Även om den gamla lagen om ädelmetallmärkning har
    upphört att gälla så vore det ett yrkesmässigt självmord
    för ädelmetallbranschen att ändra det sedan 1700-talet
    befintliga systemet för märkning genom att t ex
    hitta på ett nytt system eller i väsentliga delar
    ändra det gamla.

Comment

90 dækker tykkelsen på forsølvningen. det er pletsølv.

Comment

Det är nysilver.

Alltid när det står extra och sånt kan du vara säker på att det är nysilver i stort sett.

Comment

Jag blir galen med dethär "nysilver"-snacket. Även om jag och mången annan (men inte alla) vet att det är vedetaget och helt galet att avse försilvrat med ordet "nysilver", vill jag återigen påpeka att "nysilver" är en legering som består av ca. 60% koppar, 20 nickel och 20% zink. Som ni kan läsa innehåller det inte en gnutta silver. Föremål gjorda i denna vitmetall kan naturligtvis vara elektrolytiskt försilvrade. Det är sen en annan historia.

Detta är ett respektabelt och seriöst forum. För att undvika missförstånd mm. bör man kalla saker och ting med deras rätta namn. Om någon frågar betyder det att han/hon inte vet. Då skall man ge ett korrekt och entydigt svar.

Att tro är inte samma sak som att veta. Tro gör man i kyrkan...

Comment

og dermed være sagt at pletsølv er et godt ord. Det betyder, at et basismateriale er belagt med et tyndt lag sølv.
            Basismateriale kan være nysølv, kobber, messing, brittnia metal, german silver eller meget andet. Alt kendetegenet ved at være legeringer med forskellig sammensætnig. Som forsølves at elektrolytisk vej

Comment

Precis, och ytterligare ett tillägg; Därför borde allt som elektrolytiskt försilvrats kallas för "försilvrat" och inte "nysilver". Som hose säger är det inget "fel" på försilvrade föremål. De är utmärkta bruksföremål men har som sagt inget större ekonomiskt värde förutom vissa undantag bl.a. Old Sheffield Plate (OSP) som inte är elektrolytiskt försilvrat utan valsat (OSP bör inte heller förväxlas med Sheffield Plate eller Real SP som ÄR elektrolytiskt försilvrat) Ytterligare är Close Plate och Argent haché inte heller en elektrolytisk process men ändå försilvrat . Elektrolytiskt försilvrade föremål bör under inga omständigheter jämställas med föremål i silver.

Det finns på olika språk en otrolig massa ord som syftar på försilvrade föremål. Ett uttryck som utgör ett undantag är begreppet "plate". I modern engelska betyder detta försilvrat på sätt eller annat. Men, om begreppet lyder "ENGLISH Plate" ändras innebörden. Med detta äldre begrepp avses silver alltså SILVER i allmänhet. Begreppet har ingentig med plate, pläter, plet, nysilver eller försilvrat att göra trots att det lyder så lika.

Här är en lista på olika begrepp som alla anger försilvring. Meningen är att förvirra ovetande folk att tro att det är lika bra/värdefullt som silver, men saken är inte så. Listan är inte komplett.

· Afghan Silver
              · Albata
              · Alfenid
              · Alpakka/Alpaka
              · Argent d’Allemange
              · Arget haché
              · Argentan
              · Austrian Silver
              · Brazilian Silver
              · British Plate
              · Close Plate (CP)
              · Fused plate
              · Germansilver
              · Mexican Silver
              · Neusilber
              · Nevada Silver
              · Newsilver
              · Nickelsilver
              · Nysilver
              · Old Sheffield Plate
              · Pakfong/paktong
              · Plet
              · Potosi Silver
              · Real Sheffield Plate
              · Roultz
              · Sheffield Plate
              · Silver Plate
              · Silverite
              · Sonora Silver
              · Tuttanegro
              · Tyrol Silver
              · Warzaw Plate
              · Venetian Silver
              · Virginian Plate
              ...

Det är lätt att konstatera att begreppsförvirrningen är enorm.
              Hoppsan det blev visst lite långt, men hoppeligen klarnade begreppen.

Ja ja, Jag vet på förhand att någon kommer att komma med ett inlägg som att: "..Vi är i Sverige och i Sverige kallas allt för nysilver..." Man kan kalla det vad som helst med det är inte rätt.
              Last edited by Qrt.S; 2009-09-02, 08:06.

Comment

Brukar väl vara jag som bråkar
                Tycker väl man kan säga vad man vill - bara man lyckas göra sig förstådd.
                Att kalla elektrogalvanisk försilvrade föremål av alla möjliga legeringar nysilver har varit brukligt i över hundra år. Tror att det skulle vara hopplöst att försöka ända det idag.

Att undersöka den exakta sammansättningen av den galvaniskt försilvrade metallen kräver ju en kemiska analys - och om den innehåller 18 eller 19% nickel; 22 eller 23 % zink är ju kanske inte det viktigaste - det säger inte så mycket om föremålet.
                Däremot är det väl viktigt att kunna skilja mellan elektrogalvaniskt försilvrade föremål och sådana som försilvrats på annat sätt - då tycker jag begreppet nysilver som inte inkluderar metoder som Old Sheffield plate, Argent Haché och andra metoder är bra.
                Det är dock min åsikt, sedan är väl det viktigaste att vi förstår varandra

Att nysilver inte är silver hoppas jag framgår av båda definitionerna.

Comment

Nåja, det är väl ingen som bråkar, mitt inlägg var närmast riktat till dem som tror att försilvrat nysilver är något att ha. Som sagt, det är i stort värdelösa burksföremål. Jodå man får kalla det nysilver, men man får inte ge sken för en ovetande att det skulle vara värt något och vara nästan samma sak som silver. Det är det inte och just här blir det ibland häfiga debatter mellan dem som tror och dem som vet. Har bittra erfarenhet av dylika debatter med ifrågavarande personer. På en mässa påstod envist en försäljare att nysilver är silver men bara undermånligt och därför inte stämplat, anfäkta och anamma !!!!!

Även om något begrepp använts länge, kan det ändras med tiden. Min åsikt är att "nysilver" är ett synnerligen missvisande namn och man borde använda begreppet "försilvrat" som är betydligt mer beskrivande.

Dessutom är det ju intressant att konstatera att finns det nysilver (=nytt silver) så finns det ju analogist sett även gammalt silver eller hur? Finns det? Nä, men det finns ett annat idiotbegrepp som är "äkta silver"!? Vad är då silver?

Warzaw Plate är förresten inte heller gjort med elektrolys!

Men som sagt det viktigaste är att se skillnaden mellan silver och försilvrat. Det är inte bara en ekonomisk eller värdefråga.

Comment

Jo visst Tror annars att uppfattningen att nysilver var något nytt tjusigt och att gammelsilver mest var något mossigt börjar dö ut - tror också att de flesta idag vet att nysilver inte är silver, träffar alla fall alltmer sällan personer som inte förstår skillnaden.

Det är ju annars historiskt intressant, eftersom nysilvret spreds i slutet på 1800-talet som det nya silvret, det som var man hade råd att köpa i större uppsättningar.

Jag ser ju däremot ibland uppfattningen att eftersom det skulle vara försilvrad metall så måste det finnas ett metallvärde i försilvringen - helt enkelt för att man inte förstår att vid en galvanisk försilvring skapas ett metallager som är hundradelar av milimeter tjockt, och att arbetet att utvinna det silvret skulle kosta mer än det lilla silver man kan få ut ur föremålen. Många är vana att möta de vanliga nysilverföremålen stöter på saker som i stället kallas "försilvrade" och tror att det är något annat - någon tjusigare och exklusivare form av försilvring.

Därmed är inte sagt att alla nysilverföremål eller elektrogalvaniskt försilvrade föremål är skräp - det är väl bara bra att veta vad man betalar för - eller försöker sälja. Eller hoppas på något högt metallvärde.

Det mesta av allt nysilver som sålts har ju varit försilvrat. (iofs kanske beroende på vad som menas med nysilver - det finns ju andra metaller som är tänkta att likna silver). Det gör knappast föremålen exklusivare.

Comment

Jag har väl inte sagt att försilvrat är skräp? Vad jag sade var, att det är i stort värdelöst och det håller jag fast vid. Så vi så, jag tror inte att vi har delade meningar i denna debatt, det är bara frågan om synvinkeln.

En intressant företeelse är förresten, att i Sverige har man under tiden gång gett nysilvret ett oförtjänt värde, speciellt bestick. I Finland däremot har "nysilver" allmänt betraktats som "skräp" (märk sitationstecknen!). På Älvsjömässan i Stockholm har jag med intresse följt med under de senaste 15 åren hur i tiden borden med dignande nysilverbestick år för år minskar. Med det menar jag både bordens antal och priset. Ner har det gått som kosvansen.

Nu har vi en ny företeelse. När svenskarna insett vad nysilver är, har försäljningen av allt att döma sjunkit markant. Försäljarna verkar i panik försöka återta förlorade intäkter med att föra över "skräpet" till den finska antikmarkanaden, mässor mm. Dock utan större framgång. Finländarna är inte och har aldrig varit nämnvärt förtjusta i "nysliver". Fint ska' de' va' fast trasorna hänger!...Vi köper silver, gammalt eller nytt, men inte "nysilver". Det ser vi snett på.

Kort och gott, "nysilver" är och förblir vardagens bruksvara. En antikvitet blir det knappast aldrig. Det är min bestämda åskt som jag inte är ensam om. Men! Det är tillåtet att ha andra åsikter...gudskelov .

För dem som inte märkt det. Jag är bosatt i Finland.

Comment

Tack för svaren nu har jag nog blivit lite klokare och jag tror många vet att nysilver inte innehåller silver, ungefär som att kattguld inte innehåller guld.

Comment

Slöjdarn, vad var det jag sade om skillnaden mellan veta och tro och var man fick tro? Jag vet att somliga faktiskt tror att nysilver har något med silver att göra.

Comment

Vi har vist debateret det - nu skal jeg vise plated anno gammel.
                            Bifogade filer

Comment

Inte illa alls, vacker kanna. Vad är det gula, förgyllt eller undermetallen som graverats fram? Vad är undermetallen? Det skulle förresten förvåna mig om det var förgyllt.

Comment

Working...
                              X