Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål med lock i NS. Gammal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skål med lock i NS. Gammal?

Den här skålen med lock har stått och samlat damm i ett skåp. Jag kan inte klura ut vad stämplarna betyder. Är det någon av er duktiga PES:are som kan tala om vad alla siffror står för? Skålen mäter 16 cm i diameter och är ca 13 cm hög inkl. knoppen
    Tack på förhand

MVH JAGO
    Bifogade filer

CGH står för C. G. Hallbergs guldsmedsaktiebolag, Stockholms stadsvapen och som sagt NS för nysilver.
    Stämpeln är något produktnummer, men behöver inte vara Hallbergs utan tillhöra den producent som levererat skålen till Hallbergs, det är nämligen möjligt att det är någon annan.
    Skålen är i jugendstil och jag skulle gissa på att den är gjord 1900-1930 och från tiden. Har en del av Hallbergs saker och stämpeln verkar se ut ungefär så där i början av 1900-talet.
    Få se om någon vill tillägga något.

Comment

Tack FBQ för informationen.
      Undrar vad det ensamma G:et står för. Har du, eller någon annan, någon aning om det? Likaså 2:an under produktnumret. Tycker att det är mycket stämplar för att vara nysilver.

MVH JAGO

Comment

Jag håller med i det FBQ skriver. Jag tror dock att man kan snäva in tillverkningstiden till 1910-1930.

Modellnummer är troligen 1625/2. Tvåan i slutet är möjligtvis en storleksbeteckning. G skulle möjligen kunna vara just den arbetare som gjort denna. Kvarstår tvåan längst ner som jag inte har någon idé om.

Comment

Niger och tackar för hjälpen. Nu är ju nästan alla stämplar avklarade. Skålen är ruskigt ful på insidan så jag ska ge mej på och putsa den och hoppas att den blir lite finare.

MVH JAGO

Comment

Working...
          X