Jag fick till en väldigt dålig bild men du kanske ser i allafall hur hjärtskölden ser ut på bild B.
1876 så trycktes mynten med både hjärtsköld och utan. 1875 trycktes bara utan.
Upplagan var betydligt mindre under 1976, speciellt utan hjärtsköld. Därav prisskillnaden.
Jag hade klurat på det ett tag och sen så sa det typ klick i huvudet efter jag skrivit inlägget, trodde i min enfald att det gick att ta bort om ingen skrivit något, men icke :P
Tack för supersnabba svar!
Oavsett så tycker jag det är coolt med guld, och ännu mer ett svenskt guldmynt. Inflationen har gått hårt åt den svenska kronan, och all annan fiatvaluta
Ja, det är kul med mynt.
Ditt mynt är ju inte precis gratis hos mynthandlarna det heller även om det hade varit bättre att ha ett 20-kronors guldmynt från 1876.
Eller ännu hellre ett från 1885. Enligt Tonkins myntbok 2005 så sålde de detta mynt för 14.000 kronor.
Jag tror jag gav 2506:- för det, fortfarande billigare än Tavex. Men med Tavex kanske man råkar få en raritet (de säger att de inte kontrollerat om de är ovanliga).
Känns tryggare än att ha dem på banken (ingen inflation, inga impulsköp, inga tömningar av bankkontot av kronofogden)
Comment