Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver sax. [ID: Druvsax, GEWE Silvervarufabrik, Malmö, 1953]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Silver sax. [ID: Druvsax, GEWE Silvervarufabrik, Malmö, 1953]

Jag trodde att jag kunde lägga in de saker som jag undrar över på en och samma tråd men när ansvariga vill ha lite ording på forumet så gör jag som dom vill. Jag skäms ju över att det står "umeubbe" lite för ofta.

Nåja här kommer det. Nr1. Vad ska man kunna klippa med en sax av silver? Den ser både klen och slö ut.

Mvh/urban

Last edited by umeubbe; 2009-03-09, 18:41.

kanske klippte man av veken på stearinljuset när det skulle släckas. Jädra bra bilder du tar Umeubbe
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Nej, det är den druvsax. Man skall klippa loss små kvistar med vindruvor från frukfatet till den egna assietten med den.

Comment

Hej Äjth.

Tack för komplimangen ang. bilderna men det är nog Photoshop som gör det mesta jobbet. Ja, en ljusveke kanke den skulle hålla till men den är jädrans slö så man får nog nöta på ett tag. Det går nog fasen så mycket fortare att bara blåsa ut lågan.

Mvh/Urban

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Nej, det är den druvsax. Man skall klippa loss små kvistar med vindruvor från frukfatet till den egna assietten med den.
          Det är nog en druvsax och inte ljussnoppare, men onekligen i ovanligt utförande.

Comment

Din socker- och gräddservis samt sockertång är ju som Du nu vet tillverkad av GEWE SILVERVARUFABRIKEN AB, MALMÖ 1939- 1984, stämplade 1950 och 1951. Kaktången och druvsaxen 1953. Företaget har tillverkat och importerat mängder av den här typen av "stilsilver" i nyrokoko. Företagets stämpel är nu registrerad på AB Gense i Eskilstuna.

GEWE GEWE GULD & SILVER 1984- 1992
            GEWE AB GENSE 1993-

Comment

Hej Qrt.S

Hmm, jag undrar om den skulle hålla för att klippa en druvkvist. Då får det nog vara en klen liten stackare. Det är ju två jack i den ena skänkeln på själva saxeggen, kan det ge några idéer?

Mvh/Urban

Comment

Dekoren med vindruvsklasar och vinlöv ger här vägledning till att det iallafall var tänkt som en druvsax. Hur den fungerar i praktiken, det var kanske inte det viktigaste.

Comment

Utförandet är onekligen ovanligt för en druvsax, men jag anser fortfarande att det är det. Men nu missar du, umeubbe, lite vad som sägs. Man klipper inte druvkvistar på vinrankan med saxen utan klipper mindre druvklasar (4-5st druvor) från den stora druvklasen uppställd på desertbordet.

Om det skulle var en snopparsax skulle nog veken flyga åt höger och vänster när den går av. Det kan vara farligt. Snopparsaxen brukar ha en "uppfångare" för den avklippta veken som kan tom brinna när den snoppas.

Comment

Hej, nu har jag lagt in rätt stämpel till saxen, det var fel tidigare.

Urban

Comment

Ser ut som B9 och då blir det 1952. Värst vad du har silvergrejor i dina gömmor umeubbe, vad har du ännu att visa?

Comment

Hej.

Tror också nu mer att det lutar åt en druvsax. Att klippa de allra tunnaste kvistarna kan nog kanske gå. Tyvärr så har jag ingen klase druvor hemma för att testa men det ska bli.

Mvh/Urban

Comment

Hej Qrt.S

Jag hoppas att du och de andra som tittar på PES. förstår att jag inte är annat än intresserad av att försöka att lära mig lite om dessa saker som jag under många år betraktat som "Bjäfs" Det mesta av dessa grejor hade min pappa och mamma fått av min morfar som hade lite pengar. Pappa var posttjänsteman och kom från ett fattigt hem och var nog måttligt inresserad av silver men min mamma var nog småborgerlig i hela sitt liv och dog som en liten parant Dam 76 år gammal. Det är sedan som jag och min Fru hittade hit till PES. som vårat intresse för gamla, i första hand egna, saker blev väckt. Det finns nog fler grejor att visa och fråga om men ni kanske håller på att tröttna på mig?

Mvh/Urban

Comment

Nå nej, visa du dina grejor och stämplar mm. Du har ju så fina bilder. Det är ett nöje att se på dem och även identifiera stämplarna. Jag är själv ganska ny här som du ser och bor inte ens i Sverige, men ändå bereder det mig ett stort nöje att få se hurudan grejor folk har och vill visa upp. Kanske du får en hobby av detta. Har du tittat in på http://www.antikviteter.net/antikprat/? Där är även synnerligen intressanta debatter mm.

Comment

Tack för länken Qrt.S Där har jag inte varit in och tittat.

Tack/Urban

Comment

Working...
                              X