Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konstig stämpel.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Konstig stämpel.

Hejsan.

På den här gaffeln ser inte stämpeln ut som vanlig. 830 vad betyder det? Är det silverhalten?

Mvh/Urban

830 tusendelar silver.

Comment

Under perioden 1 jan 1913 -- 31 juni 1988 stämplades importerade guld-, silver- och platinaarbeten med trekronor i oval. S står här för silver och som Kolmårdstrollet säger finhalten är 830/1000 rent silver. Gaffeln är alltså importerad och varifrån är inte så lätt att säga. Hade den varit norsk hade sannolikheten nog varit stor att den hade varit stämplat "830S", istället för bara "830". Utseendemässigt tycker jag dock den känns norsk.
      Last edited by Kaptenen; 2009-03-09, 00:35.

Comment

Tack för svar. Min mor hade många besök i Norge tack vare sitt engagemang i Odd Fellows damloger. Hon var logestiftare här i Umeå av Rebecka Logen och då fick dom gå på kurs i Norge. Hon kan alltså mycket väl köpt den där. Men det går alltså inte med de tortiga stämplarna att få fram ett årtal när den är tillverkad?

Mvh/Urban

Comment

Jag tycker att Du är duktig på att fota umeubbe
          DG

Comment

Ja , jag måste ge dig komplimanger för fantastiskt bra bilder. Hade alla på olika silverforum haft lika bra bilder, så hade stämpelavläsningen underlättats betydligt.

Även om koppling till Din mor finns med Norge, har jag svårt att tro att hon har köpt gaffeln där. Då hade den haft norska tillverkarstämplar och inte den svenska importstämpeln och S:et. För jag har mycket svårt att tro att hon själv låtit på den tiden Statens Provningsanstalt-Ädelmetallkontrollen kontrollstämpla den.

Även om ursprunget är ovisst, är det mest troliga att den är köpt i Sverige.

Comment

Är ni nu säkra på att det är Norge? Norskt silver borde ju enligt norsk lag från 6.6.1891 stämplas från början av 1892 med finhalten följt av bokstaven S och mästarens/framställarens namn. Det finns det inte här.

Kunde det vara tyskt? Visserligen fattas då kronan och halvmånen, men jag har mycket oftare sett tyskt silver stämplas såhär bara med 830 än norskt? Nå det var bara en övergående tanke, mönstret ter sig norskt.....kanske..eller kanske inte.

Beträffande årsbetstämningen kan bara sägas att efter 1.1.1913 men före 31.6.1988. Det är få länder som har så utpräglad årsstämpling som Sverige, Finland och England.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Under perioden 1 jan 1913 -- 31 juni 1988 stämplades importerade guld-, silver- och platinaarbeten med trekronor i oval. S står här för silver och som Kolmårdstrollet säger finhalten är 830/1000 rent silver. Gaffeln är alltså importerad och varifrån är inte så lätt att säga. Hade den varit norsk hade sannolikheten nog varit stor att den hade varit stämplat "830S", istället för bara "830". Utseendemässigt tycker jag dock den känns norsk.
                Tyskland kan aldrig uteslutas även om utseendet påminner om Hardanger, Telemark sölv osv.

Comment

Tack för svar.

Det där med att årsstämplingen är så noga i de Nordiska länderna var intressant, vad kan de bero på. Sitter det rotat från det att våra gamla Kungar var livrädd att missa en skattekrona för att ha råd med alla sina krig?

Ang. fotografering så får jag nog tillskriva Photoshop den största äran och ibland så kan inte ens det hjälpa mig. Men tack i alla fall.

Mvh/Urban

Comment

Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg

Det där med att årsstämplingen är så noga i de Nordiska länderna var intressant, vad kan de bero på.
                    Jag får nog skära ner antalet nordiska länder, där man var noga med stämplingen fram till modern tid, till två Sverige och Finland. Danmark och Norge har enligt min uppfattning inte haft lika stränga och tydliga regler som Sverige och Finland. Island vågar jag inte uttala mig om, men jag tror att Islands system påminner om Danmarks.

Varför stämpla? Skatt till staten, bearbetade silverföremål fungerade också som kontanter och bankbok till långt in på 1800-talet och därför var det viktigt att finhalten var den som var förordnad och inte lägre.

Comment

Hej.

Det är mycket nu, rena korvstoppningen och jag ska försöka att skriva mina egna antekningar också. Man får lära sig mycket på detta aktiva forum

Mvh/Urban

Comment

Working...
                      X