Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mera silver.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mera silver.

Hej.

Denna vräkiga grupp, som kanske inte används av vanligt folk idag består av tre delar med samma stämplar men det finns en sockertång som jag alltid har trott att den hör till samma grupp. Nu har jag kollat på nätet, det här med års-stämplar och ser då att tången är ett år yngre. Kan den ändå höra till de andra delarna?

Mvh/Urban

Varför skulle den inte kunna höra ihop med serien? Tänk om det gått till så att gräddsnipan och sockerskålen blev färdiga 31.12.1950 och så började smeden greja med sockertången genast efter nyår. Nu har de olika årstämplar, året är 1951.

Ofta görs ju bestick och serviser som denna i åratal och stämplas därefter. Vad är egentligen tanken bakom din undran?

Comment

Din socker- och gräddservis samt sockertång är ju som Du nu vet tillverkad av GEWE SILVERVARUFABRIKEN AB, MALMÖ 1939- 1984, stämplade 1950 och 1951. Företaget har tillverkat och importerat mängder av den här typen av "stilsilver" i nyrokoko. Företagets stämpel är nu registrerad på AB Gense i Eskilstuna.

GEWE GEWE GULD & SILVER 1984- 1992

GEWE AB GENSE 1993-

Vad gäller Din fråga kan det mycket väl vara som Qrt.S säger. De hör säkert ihop och kan mycket väl vara köpta vid samma tillfälle.

Comment

Tänkte inte på det där med att allt kanske inte blev klart samtidig utan att det hann bli ett nytt år.

Mvh/Urban

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Din socker- och gräddservis samt sockertång är ju som Du nu vet tillverkad av GEWE SILVERVARUFABRIKEN AB, MALMÖ 1939- 1984, stämplade 1950 och 1951. Företaget har tillverkat och importerat mängder av den här typen av "stilsilver" i nyrokoko. Företagets stämpel är nu registrerad på AB Gense i Eskilstuna.

GEWE GEWE GULD & SILVER 1984- 1992

GEWE AB GENSE 1993-

Vad gäller Din fråga kan det mycket väl vara som Qrt.S säger. De hör säkert ihop och kan mycket väl vara köpta vid samma tillfälle.
          Kaptenen.

Jag vill bara berätta att jag med din länk och pedagogiska förklaring hade fått fram allt det du här skriver om

Mvh/Urban

Comment

Det var kanske inte ett så bra exempel Qrt.S gav eller så misstolkade Du eller jag.

Du skriver att allt kanske inte blev klart samtidig utan att det hann bli ett nytt år. Jag tror att vi ska passa oss noga att tro att det är beställningssilver.
            Detta har säkert varit stapelvara hos den lokala guldsmeden. I Hässleholm lades en guldsmedsaffär ner i höstas och där fanns fortfarande en del korpus som var stämplat under 1980-talet. Så inget säger egentligen när de är köpta men troligen och tidigast 1951 då sockertången är tillverkad. De andra delarna kan den lokale guldsmeden haft i lager sedan året innan.

Comment

Jo, jag såg att Du skrev att Du hade fått fram uppgifterna redan i din första fråga, men eftersom GEWE-silver är så vanligt förekommande och frågorna om det är många, så kunde jag nämna vad dina utmärkta stämpelbilder visade. Du är en riktigt duktig fotograf.

Comment

Kaptenen.

Jag tror också att det är eller var vad du kallar stapelvara och inte en beställning. Jag tänkte att silversmeden allra pliktskyldigast gentemot staten och sin yrkesheder var piskad att byta års-stämpet kl. 24.00 på nyårsafton.
                Det mesta av dessa grejor som vi har är från Morfar och Mormor. Visserligen så hade dom lite pengar med dåtidens mått mätt men inte så mycket att dom hade råd att beställa grejor på det viset. Jag lyfter på hatten för din åsikt med bilderna.

Mvh/Urban

Comment

Inte kan ni missförstå vad jag säger klart och tydligt. Produkter görs år ut och år in. Varje år ändras årsstämpeln. Det är det som skett. Häng nu inte upp er på vad jag sade om årsskiftet, det var ett förtydligande exempel varför årstämpeln kan avvika i en serie.
                  fast 12 personer. Sannolikheten att årstämplarna är samma på hela besticket, knivar gafflar, skedar mm. är 50/50

Comment

Hej Qrt.s

Jo då, visst kan jag missförstå saker och ting, som nu tex. När man är novis så finns det så mycket man inte fattar speciellt om man som jag är lite sen Jag har ex. ingen aning om när i prosessen som man slår dit stämplarna. Om man gör en serie som i detta fall och märker dom det sista man gör när alla delarna är klar så kan man ju göra det på samma dag, förstår du min tankegång?

Mvh/Urban

Ps. Jag vill inte vara dum utan bara försöka förstå.

Comment

Morron,

Jo, jag förstår, men jag tror att silversmeden slog/slår stämplarna när föremålet är färdigt och han släpper det ur sina händer för att saluföras. Jag tror det var så det gick till förut. Sedan är ju saken annan, när stansmaskinen idag spottar ur sig t.ex 10 skedar i minuten, så går väl hela partiet till stämpelmaskinen som stämplar alla stämplarna om de nu inte sker i själva stansningsskedet, vet inte ärligt talat, har aldrig sett hur det går till nuförtiden. Så byter man stämplar när det behövs eller krävs, som nu årsstämpeln. Det är nu fråga om serietillverkning.

Vid enskilt handarbete och beställningar görs det säkert som förut. När föremålet är klart, så stämplas det omedelbart. Nu är ursprunget märkt och inga förväxlingar kan mera ske. Om man bara skulle ställa det ostämplat på hyllan, kan det lättare uppstå oklarheter.....tror jag.

Comment

God morgon på dig själv.

Jag tycker ditt resonemang verkar vettigt så jag köper det tills motsatsen är bevisad. Vem vet det kanske finns en silversmed här på forumet som har andra åsikter.

Mvh/Urban

Comment

Det hände något underligt. Jag lade in ett inlägg men det försvann någonstans i cyberrymden, där seglar det nu. Försöker på nytt, om jag mera minns vad jag hade på hjärnan.

Alltså, jodå jag förstår att umeubbe vill förstå, allt är lättare då.
                          Hur som helst. Jag tror att handtillverkade silverföremål stämplades omedelbart när de blev färdiga att saluföras och så tog man itu med följande arbete. Inte tror jag man samlade ostämplade föremål på lager och så stämplades det efter behov, aldrig i livet kan det vara så.

Men i serietillverkning går det säkert till så, att stansmaskinen spottar ut färdiga föremål, skedar, gafflar mm. med stämpel och allt. Stämpeln byts vid behov som nu t.ex års- eller designstämplarna. Jag vet faktiskt inte hur det exakt går till.

Dessutom är ju lite si och så med stämplingen i dagens EU, tyvärr.

Comment

Vad är det som händer här??? nu dök mitt försvunna inlägg upp mitt i allt????

Comment

Working...
                            X