Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver brosch.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Silver brosch.

Hejsan igen.

Denna lilla sked är en brosch vad jag förstår och stämplar har den också. Att den är från 1940 stå det ju men vad betyder HAFDA, är det en plats eller vad?
    Den är 55 mm lång och ja, jag vet att det saknas en liten ring tyvärr. Någon som kan berätta mer om den?

Mvh/Urban

Den lilla souvenirbroschen är är tillverkad av OSKAR STRÖMBERGS EFTERTRÄDARE STORG 84 953 00 HAPARANDA 0922-101 52 1924- 1986. För att få reda på detta går jag till SWEDAC:s namnstämpelregister

Jag har sett denna sked utan broschnål från samma tillverkare och då brukar de kallas. saltsked. Skedbroschen är gjord samma år som gravyren HAFDA eller HÄFDA dvs 1940.

Comment

Kaptenen.

Än en gång, bugar och bockar jag mig, stort tack för den informationen.
      Med risk för att framstå som en idiot så måste jag erkänna att jag inte fattar hur jag ska använda länken som du skickade

Mvh/Urban

Comment

Nej, det framstår Du inte som. Den som inte vågar fråga, lär sig aldrig något. Jag blir nästan rörd över Din tacksamhet. Jag tycker det är roligt att hjälpa Dig och andra, vilket inte är helt oegennyttigt eftersom jag själv lär mig genom att få ta reda på olika saker. Jag har ett stort eget referensbibliotek inom alla former av konsthantverk som jag under många år har skrapat ihop och jag vet av erfarenhet av att bo i en mindre stad i norra Skåne att det inte alla gånger är lätt att finna referensböcker på småbibliotek, så jag är oerhört tacksam för detta forum, där oerhört många initiativ tas för att vidga kunskapen och att jag kan vara en del i detta arbete är stimulerande. Utan alla som ställer frågor skulle allt gå i stå.

För att förklara hur Du använder Dig av Swedacs namnstämpelregister har jag gjort ett litet exempel. Swedac lämpar sig utmärkt för svenskt 1900-tals silver.
        Bifogade filer

Comment

Kaptenen.

Ja du, nu är det min tur att bli rörd över din inställning och hjälpsamhet. Som jag berättat förut så är detta ett nyväkt intresse hos mig vilket innebär att jag inte kan ett jota. Då är det tur att det finns människor som du.
          Tack än en gång.

Mvh/Urban

Comment

Jag måste ärligt sagt medge att jag fumlar alltid SWEDAC och/eller så är det korkat gjort hela systemet. Ibland får jag svar som "Kombinationen går att boka" eller något annat lika enfaldigt som att "Kombinationen går ej att boka". Då måste man man trycka än en gång på SÖK och då kanske få ett vettigt svar. Det verkar som om SWEDAC ibland fungerar, ibland inte, fattar inte...

Comment

Working...
            X