Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långpipa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Långpipa

Tänkte jag skulle passa på att visa mitt nyinköp, en långpipa. Har funderat på att skaffa mig någon med silverstämplar och lite längre än den korta snäckpipa jag har förrut, och fick den här billigt. Var ju väl bibehållen också.

Stämplad av Gustaf Folcker i Stockholm 1835. Skaftet verkar dock vara yngre - kanske någon törs gissa hur gammalt det är?
    Kanske inte hör hemma bland silver, men eftersom beslagen är i stämplat silver lade jag den här...
    Bifogade filer

Jag kan bara inte låta bli...

Fänrik Stål, 4 versen

Jag rökte "Gävle Vapen" jag
    och hade sjöskumspipa;
    den gamle skar av blad sitt slag,
    då han ei var i knipa;
    i sådant fall blev mossa blott
    hans nötta masurhuvuds lott.

Det är J.L. Runebergs (1804-1877) dikt. Han citerar finska kriget 1808-1809 i vilket Fänrik Stål hade deltagit, men var gammal nu. Dikten börjar ju: Till flydda tider återgår min tanke än så gärna... Runeberg var vid det här laget drygt 20 år. Då är vi i 1830-talet och det passar bra för din pipa. Kanske den är lite yngre.

Comment

Alltid roligt med fler som inte kan låta bli

Passar väl på att lägga in en bild på en utgåva av Runebergdikter (bl. a. Elgskyttarne) från 1838; Fänrik ståls sägners första del kom ju först 1848, men det finns ju en del dikter på samma tema redan här.
      Valde ryggen för att jag tycker den är snygg och tidstypisk - och så passade jag på att ta med en bild på en tobakskardus med Gefle Wapen - den är ur Kulturen 1987 - äger dessvärre ingen tobakskardus. Antar att jag får fylla min tobaksburk i björk med något annat...
      Har sett på museum men inte ute i handeln - vore ju kul om någon ägde en, men dyker det upp någon får vi väl flytta tråden någon annanstans
      Bifogade filer

Comment

Working...
      X