Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lustig gaffel/grep i ns. [ID:sparrisgaffel]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lustig gaffel/grep i ns. [ID:sparrisgaffel]

Finns det någon som vet vad detta är? Det är ingen vanlig liten gaffel, mäter 115 mm x 250 mm.
    Stämpeln är: A.G. DUFVA NS S vad som är i mellanrummet lämnar jag till någon annan att bedöma.

Kan det vara nån sorts frimurargrej??
    Bifogade filer

Det är nog inte så drastiskt att det skulle vara en frimurargrej. Det är mycket enklare än så. Det är nämligen ett serveringsbestick för sparris. Gaffeln är från slutet av 1800-talet, då alla möjliga och omöjliga bestick och andra grejor för alla tänkbara behov skulle dukas på matbordet. Det var mycket modernt då.

Din sparrisgaffel är gjord i nysilver och av vem står ju tydligt. Nysilver är en legering av koppar, nickel och zink och har ingenting med silver att göra trots sitt namn. Nåja din grej kan vara/är elektrolytiskt försilvrad med en mycket tunn silverhinna. Tyvärr vet jag inte vad stämplen NSSS står för annat än NySilver...

Fin grej, servera pizza med den åt dina kompisar.
    Last edited by Qrt.S; 2009-02-20, 16:23.

Comment

Tack Qrt.S för info:t, det hade jag aldrig kunna gissa mig till - sparrisgaffel... Att det är nysilver förstod jag men jag tycker det tredje S:et inte ser ut som ett S, eller så är det upp och nervänt.

För att inte få dåligt rykte på bygden, tror jag att jag avstår från att servera pizzan med den ;-)

Comment

Jasså jaha, nå då måste du servera sparris då.

Här kommer receptet. Köp en bunt färsk jämntjock sparris, skär bort 1 cm från rotändan, skala stammen försiktigt med en potatisskakare, akta toppen, den är läcker. Koka upp vatten och lägg i en lämplig mängd salt. När vattnet sjuder sätt i sparrisen, låt koka i 8 minuter. Plocka upp och servera med gaffeln. Häll över t.ex. någon örtsås. Det var det, en utmärkt förrätt.

Comment

Tack snälla Qrt.S!

Har aldrig kokat sparris tidigare men nu måste jag ju inviga detta absurda redskap!

Comment

Lycka till med smakprovet. Om du inte gillar örtsås i olja, kan du likaväl hälla på sparrisen Hollandaissås. Det är nästan bättre. Nu slutar jag, detta är ju ädelmetallområdet

Comment

Working...
            X