Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver brosch med svår tydd namnstämpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Silver brosch med svår tydd namnstämpel



    Jag undrar om någon vet vad namnstämpeln at (litet a och t) kan stå för, sedan är det en ortsstämpel (tror jag) som är väldigt svår att tyda men ovanför finhaltstämpeln är det nåt som ser ut som ett litet hjärta eller ett tjockt v? Denna stämpel sitter på en silver brosch som har en liten hematit i mitten.
    Bifogade filer

  • #2
    "Hjärtat" kunde vara den finska kontrollstämpeln kronan i hjärtat, eller? Hur ser haltstämpeln ut?
    Eftersom där finns en haltstämpel men inget trepass tippar jag på Finland som ursprungsland, men nu måste du visa bild av stämplarna för klarare besked.

    Comment


    • #3
      Tänkte faktiskt att det kunde vara Finskt, arbetade i Karleby 2,5år i en guldsmedsbutik där vi sålde mycket i den stilen. Finhaltstämpeln är 925 och ovanför den i samma stämpel sitter det som ser ut som ett hjärta. Allt är mycket litet så det gick inte att fota och få det ordentligt på bild hur jag än gjorde. Men om det är Finskt så finns det två namnstämplar som har at.. Tillander och en annan som jag inte vet namnet på. Är det någon som har nån bok att titta i?

      Comment


      • #4
        Visst finns det böcker här, men först måste man absolut se stämplarna. Det finns "AT-stämplar" hur många som helst. Därför måste jag se alltihop. Tillander är en välansedd guldsmedsaffär i Helsingfors.

        Dessutom har du inte nämnt ett ord om årsstämpeln. Det är en kombination av en versal och en siffra, vilka? Ytterligare behövs ortsstämpeln för att till fullo kunna fastställa vem, när, var.

        "Hjärtat" är sannolikt en krona i en hjärtformad sköld. Det är den finska kontrollstämplen och motsvarar det svenska terpasset. (Om det nu är finskt förståss)

        Om du inte kan fota stämplarna, rita av dem i större format och visa dem sedan här.

        Comment


        • #5
          Hej igen. Jag har skaffat en kraftigare lupp.. och ser nu att det står at, 925 (med hjärtat ovanför) och en ortsstämpel (Tammerfors) som skulle stämma med någon som heter E.Kortehisto (1927-1944) men stämpeln är så otroligt liten och broschen är inte slät baktill så det är otroligt svårt att se vad det föreställer. Någon årsstämpel finns inte. Är det någon som känner till denne Kortehisto? Himla synd att jag inte kan få till ett foto där man ser stämplarna.

          Comment


          • #6
            Nu har jag ritat av stämparna. Det ser ut som att det är en repa som skär av bilden på stämpeln för den kapar 5 i finhaltstämpeln också så det kan hända att de två delarna som jag försökt återskapa egentligen ska sitta ihop.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Tack förresten för all hjälpen.

              Comment


              • #8
                Nu måste jag fråga dig hur du i all världen får det till E. Kortehisto och Tammerfors. Visserligen fanns det en sådan smed 1927-1944 men mig veterligen stämpladen han AT och inte at. Har du ritat av stämplarna rätt. De ser lite mystiska ut? Inte för att jag skulle vara någon smyckesexpert men jag tyckaer att smycket ser modernare ut, men men...

                Comment


                • #9
                  Jag har säkert fel.. låter det som. Har inte hittat några som helst namnstämplar med små bokstäver.. det är nog där jag fått det fel. Hmm.. Men det kanske finns nån där ute som kan tala om för mig vem som stämplar med at (små bolstäver)? Så ser stämplarna ut...precis så som jag ritat av dem.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Konrad
                    Hej! Inlägget är måååånga år gammalt nu, men jag tror jag har ett klart svar på din fråga i fall du fortfarande undrar eller ens har kvar broschen Tillverkaren är nämligen polsk och heter Warmet. Warmet hade olika filialer och just de små bokstäverna ''at'' står för Warmet Agat. Silver tillverkad av dem är mycket efterfrågat, trendigt och dyrbart i dag! Kul!

                    kolla nedan:

                    https://www.filigree.pl/Warmet-histo...590575944.html
                    Tack för ditt bidrag i tråden!

                    Jag har tagit bort bilden du postade; för att respektera copyrighten bör man länka till källan istället för att infoga bilder från andra webbsidor. Tyvärr gick det inte att ta bort enbart bilden, utan ditt inlägg rök också...

                    Comment

                    Working...
                    X