Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tårtspade med keruber [ID:Adam Manns & Sohn Silberfabrik, Dörnigheim Tyskland]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tårtspade med keruber [ID:Adam Manns & Sohn Silberfabrik, Dörnigheim Tyskland]

Hej!

Finns det någon där ute som vet något om denna tårtspade? Det finns två stämplar, en på var sida om spetsen på spaden. Jag tror att det står 800 eller 008 på ena sidan, på den andra ser det ut som A.M.D. På baksidan av spaden ser den formpressad ut. Tror att det är silver eller nysilver, men ser ju ingen sån stämpel.

Hoppas på svar!

Vänligen Mysa60
    Bifogade filer

Det där är nog ingen tårtspade. Tror jag. Alldeles för krusidullig för att vara funktionell.
    Men vad tusan det är har jag ingen aning om.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Den mäter totalt knappt 23 cm och spaden knappt 11 cm.

Mysa60

Comment

og er sikkert tysk og i sølv. Prøv at vise billede af stempel.

Comment

Jag har gjort så gott jag kan. Hoppas det går att se stämplarna.
          Bifogade filer

Comment

Kanske inte direkt avsedd för kladdkaka, men ett serveringsdon för bakverk är det nog. Det finns ju torra varianter att skyffla fram.

Comment

Jag håller med hose, tyskt silver i halten 800/1000. Visserligen saknas halvmånen och kronan, men trots det tysk. Vem som sedan gjort spaden är en annan femma. Har ingen aning. Den är gjord (mycket) efter 1886.

Visst är det en kak-/tårtspade, tyskarna älskar sådana krusidulliga grejor.

Comment

Nu vet jag lite mer, tack för era svar!

Comment

A.M.D. är tillverkaren Adam Manns & Sohn, Silberfabrik, Dorningheim

Comment

Modellen är förövrigt en variant på Hildesheimer Rose.

Comment

DÖRNIGHEIM är platsen. Så är det med engelskspråkiga källor...

Comment

Tack Kaptenen, för dessa överraskande svar! Det är alltid roligt att få veta var något hör hemma.

Comment

Working...
                        X