Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite norskt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lite norskt.

Gräver lite i lådorna. Kom fram lite norskt. Bl.a. 12 st. emaljskedar i etui. Svenska importstämplar plus 925S Norne N. Vad Norne står för har jag inte hunnit söka på.
    Tre smycken i emalj. Örnen har en datering 1918. Alla stämplade 925S
    Bifogade filer

Örnen ser lite grym ut Kan det vara Emil Örn
    DG

Comment

Kanske är skedarna designade av en Aksel Holmsen (Norne) http://www.925-1000.com/no_holmsen.html

Comment

Tittade runt lite på denne Holmsen. Kan mycket väl vara han som ligger bskom skedarna.

Comment

vilka underbara skedar!!

Comment

Visst är dom snygga Sophie men tyvärr näst intill omöjliga att använda. Mest till lyst.

Comment

Fiiine skjeer! Dette er Holmsen og det er mokkaskjeer. Mokka er vel en glemt drikk idag, men du kan vel bruke dem til espressoen? Selv bruker jeg mine som saltskje. Har brosjene noen stempler? I Norge er det mange gullsmeder som har arbeidet med emalje, og det kan ofte være vanskelig å skille dem fra hverandre ut i fra design. mvh

Comment

Visst går dom att använda men jag är rädd om emaljen.
                Stämplarna på fjärilarna enligt bild. Örnens Stämpel är så liten att den inte går att fotografera.
                Från Norge till Japan Är det inte så långt nu för tiden. Stämplade Sterling Japan. Säkert någon turistpryl. Frågan är vad dom är avsedda för. Att röra i koppen antar jag även om formen på den rörande delen är lite konstigt formad.
                Bifogade filer

Comment

Sommerfuglbrosjene har også Holmsens stempel. Mht. til de japanske skjeer må jeg melde pass. Her vet jeg ingenting annet enn at de var fine mvh

Comment

Working...
                  X