Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guld stämpel på glasögon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Guld stämpel på glasögon

    Jag fick med ett par glasögon från en auktion.

    Säljaren sa att det var guld.. Nu var dessa tillsammans med andra grejer så de va inte dessa jag bjöd på.

    Jag kan dock se en stämpel på bågarna.

    Jag tror mig se 9 eller o med streck igenom. Därefter AA eller A4 eller kanske eventuellt ett M

    Ett annat alternativ är att jag håller upp och ned och det kanske står W och därefter en 6:a eller o med streck igenom.

    När jag kollar guld stämplar på internet så verkar A4 vettigt som skulle betyda år 1831.

    Frågan är då vad som står innan.. Karaten eller staden där de tillverkades?

    Om karat så 9K antar jag, men jag tycker snarare det ser ut som en symbol än en 9:a.

    För övrigt hittar jag inga andra stämplar..

    Nån som vet vad det står innan A4?

  • #2
    Tror nog du kan vara ganska skeptisk till vad säljaren sade.
    1831 får man inte stämpla och sälja något 9 karats guld. Det skulle då varit som lägst 18 karat. Det skulle då ha funnits en kattfot, mästarstämpel och stadstämpel. Ibland saknas årtalsstämpeln, ibland stadstämpeln på mindre smycken, men finns det årstalsstämpel saknas i stort sett aldrig dom andra.
    Nu kan det ju vara utländskt guld också - fast som sagt, säljare brukar kunna säga mycket .
    Hade ju varit intressant att se hur bågarna såg ut också. 1700-talsglasögon avslutat med öglor för att binda ett band bakom nacken, eller trä i peruken, på 1800-talet kommer herrbågar som är ledade i två delar, och dambågar som är helt raka med bara en klutt i ändarna. Först på 1860-talet kommer de första ridbågarna.

    Comment


    • #3
      De är gamla så åldern kan säkert stämma..

      De är smala raka "guld" bågar som blir krokiga ungefär som fjäder liknande konstruktion som slingras runt öronen. Avslutas med en liten knopp.

      Glasen är kantiga.


      Jag kan lägga upp bild. Kanske imorgon så får du se. Dock ej på stämpeln då den är för liten.

      Comment


      • #4
        Här kommer bild..

        Jag vet att dom är fula.

        Comment


        • #5
          Jo - det här är det som kallas ridbågar, och dom är inte från 1830-talet. Det handlar om ett par 1900-talsglasögon. Min Mormors fars glasögon som är köpta i början av 20-talet ligger i en likadan ask.

          Comment


          • #6
            Är tvungen att säga rent generellt, råkade för några dagar sedan ut för en auktion på tradera där en person såld en nysilverkanna från 1900-talet som en silverkanna från 1789 med motiveringen att han hittat en stämpel på den där det stod G2. Någon hade dessvärre betalat över 500 kronor för den...

            Hittar man en stämpel som säger G2 eller A4 kan den betyda nästan vad som helst. Finns det ingen kattfot där så är den med 99,9999% säkerhet ingen årtalsstämpel.
            Undantaget är väl Svenskt tenn från efter 1913 - då kan ju årtalsstämpeln finnas tillsammans med lite vad som, eftersom det inte handlar om någon kontrollstämpling.

            Comment


            • #7
              Hoppas jag inte lät otrevlig - jag ville bara ge lite allmänna råd - du är som sagt inte den förste som ser något som hittar något som liknar svenska årstämplar för ädelmetaller och utgår från att det kan datera föremålet
              Tar med en bild på ett par silverglasögon från 1820 ur fataburen 1934 som illustration på hur ett par sådana skulle ha sett ut. Har nog några lite äldre glasögon annars - få se om vi skall ta den här eller hitta en ny tråd
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Här har jag ett par gamla dambågar, Åhlén & Holm förde dem så sent som i sin katalog 1909.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Tack för all info..

                  Samlar du på gammla brillor?

                  Comment


                  • #10
                    Nja... jag samlar väl på det mesta som är gammalt :-) Fast så värst många glasögonpar har jag inte...

                    Har alla fall ett par som är av lite högre ålder. Dom är stämplade också, kan se om jag kan lägga in foto på den också någon dag när jag får tid...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      De sista glasögonen som är utlagda, hur gamla är dom, vet du det och är dom av mässing? Jag har nämligen ett par precis likadana här hemma så det är därför jag undrar. Det finns en stämpel på mina men ser inte vad det står men det ser ut att börja med ett M. Tack på förhand!

                      Comment

                      Working...
                      X