Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sukkertænger

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Sukkertænger

Vi starter op med lidt nyt
    Sukkertang på 21 gram og 14,5 cm lang. Motivet er roser. Den er stemplet CFH for guardein Heise samt med sølvstemplet 3 tårne 21 for 1921.
    Intet mesterstempel, men hamret sølv. Altså en anonym ting. Sandsynligvis halvfabrikata importeret til danmark, stemplet og lettere bearbejdet.
    Bifogade filer

Så går vi lidt tilbage i tiden. Engelsk sukkertang på 46 gram, længde 15cm.
    Mærker: Skattemærke Victoria, U for 1875, Lion passant for sterling sølv, Panterhoved for London
    Modsat maker GA for George William Adams (registreret i London fra 1840 til 1883)
    Journeyman K for ??
    Bifogade filer

Comment

Vi går tilbage i tiden. Ungarn sølv mærke fra 1824 - ingen mestermærke men sælgeren fortalte, at den er fra det sydlige Ungarn - det som idag hedder Serbien. Teknik er nu filigran - som sparer på sølvet, men alligevel giver utrolig flotte effekter.
      Bifogade filer

Comment

Jeg er ikke sådan rigtig til sukkerstænger, men jeg har da 4. Her er den sidste Augsburg og den er fra 1810 - mesteren har jeg desværre aldrig helt sikkert fundet. Det lader til at det er Johann Michael Bettle, mester 1752, død efter 1795 - dvs han skal have lavet denne 58 år efter han etableredes.
        Bifogade filer

Comment

Den sidste af mine sukkertænger (Augsburg tangen) er også i filigran, men bemærk hvor åben den er i strukturen. Vægten er 33 gram. Vi tager lige et nærbillede af Østrig Ungarn modellen
          Bifogade filer

Comment

Tar väl och lägger in de båda sockertänger jag har också så tråden får en fortsättning. Passar väl bra med två svenska också
            Min kamera är lite bråkig så det blev bara usla bilder på stämplarna...
            Den första är av C. G. Hallberg i Stockholm 1912, den andra är lite äldre, Anders Lundqvist i Stockholm 1833.
            (det märks nog att jag inte haft tid att putsa silvret sista tiden)
            Bifogade filer

Comment

Kvalitet rakt igenom, men den av Johann Michael Bettle skapar ju rent av avundsjuka... Någon sockertång äger jag inte, men nu blir man ju lite sugen.

Comment

Og den er indkøbt for 20 danske kr i en genbrugsbutik. Helt sort af snavs og manglende pudsning.Men kvaliteten sagde mig noget - og det var min første sukkertang. Hjem og pudse og det var let at få snavset væk så det blanke sølv kom frem. Så kom Augsburg mærket så mesteren. Jeg har haft den i et par år.
                Og den har ingen defekter - alt er i perfekt stand - som dengang for næsten 200 år siden.
                Da jeg havde den, fik jeg blod på tanden. Supplerede med den Serbiske her i foråret, så den danske for et par måneder siden og den engelske på Bornholm i forrige uge. Og nu har jeg en international samling.

Og FBQ jeg tillod mig lige at forskønne din. Det fortjener den.
                Bifogade filer
                Last edited by hose; 2008-08-16, 22:22.

Comment

CGH - simpel konstruktion indeholder ingen unødig ting bare smuk i sin enkle funktionalitet. selvom man ikke pudser, så kan billedmanipulation klare meget
                  Bifogade filer

Comment

Får lämna ett litet bidrag till denna tråd. Sockertänger var det inte så många av. Tar två stycken. En filigransare och en silver. Sjöberg 1828. Vilken stad Sjöberg var verksam i har jag inte kollat upp. Har några klotänger någonstans. Letar. Däremot upptäckte jag att jag var tämligen välförsedd med ströskedar.
                    Bifogade filer

Comment

Anders Sjöberg Helsingborg er det ikke.
                      De andre Sjöberg optræder i Falun eller Stockholm - og sct.Eric contra de 3 rygende slaghøje kan du ikke gå fejl af

Men ellers fine sager. Filigran - har den ingen stempler

Comment

Kan möjligen vara Falun. Sliten stämpel men liknar mer Falun än S:t Erik.
                        Filigransaren har inga stämplar. Var det inte så att det inte var stämpeltvång på bl.a. filigransarbeten i visa länder.
                        Tar två klotänger. Den lilla av normalstorlek har importstämplar. Den stora verkar med lämplig att plocka upp kokta ägg med
                        Bifogade filer
                        Last edited by Ulferic; 2008-08-18, 21:03.

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                          Filigransaren har inga stämplar. Var det inte så att det inte var stämpeltvång på bl.a. filigransarbeten i visa länder.
                          Jo de har gjort meget i filigran i området omkring det gamle Jugoslavien. Og måske. Min sukkertang har sølvstempel fra Østrig Ungarn, men intet mesterstempel. Det burde heller ikke forekomme.

Måske kloen er en istang?

Comment

Længe siden tråden er opdateret
                            Anonym indeholder kun 830 stempel no 1
                            Biedermeier Østrig Ungarn fra Pragh no 2
                            Anonym filigran - købt i norge, men formentlig ikke derfra no3
                            Anonym dansk med muslingemønster Heise guardein + 3 tårne no 4
                            Filigran Østrig Ungarn ingen mester, men prøvet i Steyr no 5

Click image for larger version

Name:	IMG_7083.jpg
Views:	1
Size:	27,3 KB
ID:	515141Click image for larger version

Name:	IMG_7082.jpg
Size:	43,1 KB
ID:	515142Click image for larger version

Name:	IMG_7080.jpg
Size:	37,5 KB
ID:	515143Click image for larger version

Name:	IMG_7079.jpg
Size:	25,8 KB
ID:	515144Click image for larger version

Name:	IMG_7081.jpg
Size:	38,5 KB
ID:	515145

Hvilen mand kan klare sig uden sukkertænger.
                            Last edited by hose; 2011-06-19, 23:02.

Comment

Working...
                            X