Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är detta?

Ursäkta den intetsägande rubriken, men jag är helt nollställd angående denna manick.

Att förvaringslådan inte har med objektet att göra egentligen står ju tämligen klart, även om den är naivt charmig på något sätt.
    Bifogade filer
    Alltmöjligtsamlare!

Som grabbar byggde vi sådana här för att testa hur mycket våra kompisar tålde. Kom inte ihåg om de kallades influensmaskin. Man kunde alltså få fram en högspänd spänning ur ett vanligt batteri genom att denna hackades och transformerades i spolarna. Vi använde tändspolar. Undrar om Din inte ändock är en köpt variant för behandling av vissa åkommor som ishias mm.
    DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
      Som grabbar byggde vi sådana här för att testa hur mycket våra kompisar tålde. Kom inte ihåg om de kallades influensmaskin. Man kunde alltså få fram en högspänd spänning ur ett vanligt batteri genom att denna hackades och transformerades i spolarna. Vi använde tändspolar. Undrar om Din inte ändock är en köpt variant för behandling av vissa åkommor som ishias mm.
      DG

Kunde just tänka mig det, men har aldrig sett en likadan. Den är säkert köpt, för den ser väldigt köpt ut liksom. Jag byggde inga sådana som grabb, så utan att alls försöka vara oförskämd utgår jag från att du är äldre än mig.. så vilken tidsepok pratar du om?
      Blir mkt nyfiken nu.. hur får jag den att fungera? Funktionsbeskrivning, tack!
      Alltmöjligtsamlare!

Comment

Lasse, det låter snällare än det jag tänkte; "klubban" med tyg på sattes mot tinningen!! (psykvård förr(och nu))
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Lasse, det låter snällare än det jag tänkte; "klubban" med tyg på sattes mot tinningen!! (psykvård förr(och nu))
          Blir bara värre o värre det här.. Är det så, eller tänkte du bara högt?
          Alltmöjligtsamlare!

Comment

Jag vet inte vad den är till för, det var bara vad jag tänkte!

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Jag vet inte vad den är till för, det var bara vad jag tänkte!

Intressant tanke dock..
              Alltmöjligtsamlare!

Comment

Ja det måste varit slutet av 50-talet tror jag. Namnet influensmaskin var lite fel det var en maskin som alstrade högspånning genom ebonitskivor som det satt aluminiumfolieplattor på och en motor som drev det hela.

Det Äjth säger kan nog vara så riktigt men jag tror att de apparaterna var lite mer sofistikerade.

Jag tror att Du skall ansluta spänning på kontakterna till vänster så skall man få magneten att dra till sig ankaret och bryta strömmen så att detta går tillbaka när det gått tillbaka så sluts strömmen igen Detta fortsätter att upprepas. Man får då en hackad likström som kan transformeras till en högre hackad ström Storleken på den kan förmodligen varieras med staven till höger.
                De två "elektroderna" skall vara anslutna till var sin polskruv gissningsvis på långsidan. Att det är tre stycken kan också vara för olika spänning.
                Det ser ur som att kontakter och brytstift mm bör rengöras noga innan man provar.
                OBS Tänk på att det är spänningar på kanske 1000 volt som hanteras även om strömstyrkan är låg. Så ta det försiktigt inte någon lämplig leksak presis även om vi hade en del "hyss" för oss, men de skall vi inte prata om här
                DG

Comment

Lasse, så sofistikerade var de inte, även om de inte var så här enkla. Arbetade på Gamla Ryhovs sjukhus i början av -70-talet och var då med om när man gav en äldre dam elchocker (som det hette då, kallas elbehandling idag ) Det var ingen vacker syn, de blev inte sövda innan så....ja jag lämnar det åt er fantasi istället eller så slipper ni veta.

Comment

Lasse --> Det lät ju väldigt enkelt och självklart när du förklarade. Har helt enkelt inte funderat närmare på funktionen tidigare utan den har bara legat där i alla år jag haft manicken. Frågan är då bara vilken spänning den är avsett att anslutas till..
                    Är det tänkt man ska hålla stavarna på var sida om t.ex en muskel för att skapa spasmer i densamma då, om jag förstått rätt? Blivit behandlad med en betydligt modernare variant för div muskelkrämpor.

Vore kul om någon visste var man köpte den här ifrån, vilka som sålde den osv.

Något större värde är det väl inte förstår jag, för det bör vara en mkt begränsad krets som samla på sånt här. Kul grej bara, och nu vet jag vad den är till också.
                    Alltmöjligtsamlare!

Comment

Ursprungligen postat av Blyfoten Visa inlägg
                      Lasse --> Frågan är då bara vilken spänning den är avsett att anslutas till..
                      Jag vet inte säkert Skulle tro ca 4,5 volt batteriström men det här är bara gissningar.
                      Jag skulle nog vara försiktig idag att använda en sån här
                      DG

Comment

Den är nog inte så farlig, vi hade en sådan i skolan under första hälften av 40-talet. I ändan på utgående sladdarna satt ett par mässingshysor som man höll i medan läraren drog ut kärnan och då det blev obehagligt släppte man givetvis taget.

Comment

Jag hade denna till alla kompisars nyfikenhet...
                          Man fick sig en rejäl smäll på fingrarna!
                          Provade just och det stämmer fortfarande.. Aj!

Bifogade filer
                          Last edited by Roland O; 2008-06-08, 02:47. Anledning: Provkörning!

Comment

Hej!

Det riktiga namnet på en sådan här manick är induktionsapparat. Bl.a. har Clas Ohlson sålt enkla byggsatser till sådana, men den här ser proffsigare ut. Det förekommer ibland liknande apparater till salu på Tradera. Om du söker på nätet på "induktionsapparat" så får du en massa träffar och kan läsa vidare.

Comment

Working...
                            X