Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Före rörradion

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Före rörradion

Det finns ju en tid före rörradion och det är den underbara kristallradions tid.
    Jag har tyvärr inte så många av dem som jag skulle vilja men här är en svensktillverkad Nämligen Hjärter Ess.
    Den har måhända inte originaldetektorn men man kan ju inte få allt.
    DG
    Bifogade filer

Det var nog spännande att skruva på ratten på den tiden,
    jag har inte lyssnat i någon sådan!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jodå de fungerade. Jag byggde till och med någon i min ungdom. Det man behövde var en mycket bra antenn En långwire. Det var bara när det fanns AM-stationer som de kunde användas, Idag är ju AM-stationer snart ett minne bara. Jag vet inte säkert men jag tror att vi bara har Hörby och Sölvesborg kvar.
      DG

Comment

Jag har en EKA.
        Troligen tillverkad i Småland.

Kalundborg Danmark, går in på Långvågen just nu när jag provade... någon tysk station hördes svagt. Hörby är tyst!
        Bifogade filer

Comment

EKA är en gammal klassiker vill jag minnas. Om den är småländsk eller inte vet jag inte.
          DG

Comment

kluring

Hej å hå! Nu börjar det bli riktgt spännande!
            Är inte så ung, inte så gammal , men. Någon gång i mitten av 50-talet var dessa kristallmottagare det enda jag kunde som tonåring lysna på., eftersom den vanliga radion stängdes av efter 6-nyhterna (strömmen var dyr då) så?
            Vad gör en tonåring? Bygger en egen "kristallmottagare så klart"
            Hade mycket glädje av den ska du veta.

Har varit med om en del >eller< saker under livets gång
            "Nostalgi"
            Last edited by kluring46; 2007-11-03, 01:03.
            Mångsysslaren

Comment

I skolan hade jag en hörlur från en telefon som radiohandlaren hade gjort med en liten diod - en kabelbit och en krokodilklämma.
              Den satte jag fast i elementet i skolsalen och kunde lyssna på Hörby och Kalunborg.
              Jag har letat hela morgonen men inte funnit den... jag vet jag har den kvar.
              Det skulle vara roligt att visa den!
              Last edited by Roland O; 2007-11-03, 11:56.

Comment

Ja det är väl med mycket sådant som man tillverkade i ungdomen som är borta. Jag skulle vilja ha tag i den kristallmottagare som jag tillverkade i träsljden Min magister skakade på huvudet när jag hittade den i ritningssamlingen, men jag fick tillverka den. Rätt kul grej men vi hade usla mottagningsförhållanden i Småland så den ville inte fungera, för det var väl inte så att jag inte klarade av det
                När jag träffar min gamla lärare än idag så kan han ta upp den här kristallmottagaren. Han säger att han inte begrep ett dugg.
                DG

Comment

Hittade denna, men inte riktigt rätt...

Denna har jag inget minne av att ha använt till något.
                  Tydligen ska det sitta ett batteri av de större knappcellerna (LR9, D625, GP625A, V625U, EPX625G 1,5 Volt 15,5x6 mm) i den och innehåller transistorer av de första modellerna (AC) och några kondingar - motstånd.

Vad har den använts till?
                  Någon som har en aning?
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X