Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta för en manick???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är detta för en manick???

Hittade den här när jag städade urClick image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	61,7 KB
ID:	672039 mina föräldrars hus. Någon som vet vad det är och hur den används? Tacksam för svar...

Min spontana gissning är att det är ännu en variant av en elektromedicinsk apparat - som antingen botar eller ställer diagnos (analysen). Dessa apparater förekommer i olika varianter på marknaden då elektriciteten var en mystisk nyhet. De hjälpte mot allt utom benbrott och nackskott. Hur eller om den funkar vet jag inte.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      Min spontana gissning är att det är ännu en variant av en elektromedicinsk apparat - som antingen botar eller ställer diagnos (analysen). Dessa apparater förekommer i olika varianter på marknaden då elektriciteten var en mystisk nyhet. De hjälpte mot allt utom benbrott och nackskott. Hur eller om den funkar vet jag inte.
      Underbart! Nej det är väl inte helt säkert att den hjälper...Datering? Borde ju vara från början av 1900-talet i så fall? Lyfter man på draperiet finns det en rad med glas, som man kanske ska titta igenom under analysen? Se bild.

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	114,1 KB
ID:	559313

Comment

Verkar vara till för att meddelst ultraviolett ljus avslöja konstförfalskningar.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Verkar vara till för att meddelst ultraviolett ljus avslöja konstförfalskningar.
          Menar du det? Var placerar men i så fall konsten? Under apparaten? På vilket sätt avslöjar man en förfalskning med hjälp av UV ljus? För att kolla olika färglager, signatur eller dylikt?

Comment

Användes för att med ultraviolett ljus bestråla olika material för att se om de är kontaminerade.
            Oljeindustrin hade tydligen nytta av en sån här för att kontrollera oljekvaliteten.
            Dessutom kan man undersöka pärlor,livsmedel mm och även avslöja förfalskningar.

Året är 1930.

Comment

Ursprungligen postat av ramlosa Visa inlägg
              Menar du det? Var placerar men i så fall konsten? Under apparaten? På vilket sätt avslöjar man en förfalskning med hjälp av UV ljus? För att kolla olika färglager, signatur eller dylikt?
              Jaaa Du, för svårt för mig men här kan Du själv läsa om apparaten och tillvägagångsättet.................
              Dieser Buchtitel ist Teil des Digitalisierungsprojekts Springer Book Archives mit Publikationen, die seit den Anfängen des Verlags von 1842 erschienen sind. Der Verlag stellt mit diesem Archiv Quellen für die historische wie auch die disziplingeschichtliche Forschung zur Verfügung, die jeweils im historischen Kontext betrachtet werden müssen. Dieser Titel erschien in der Zeit vor 1945 und wird daher in seiner zeittypischen politisch-ideologischen Ausrichtung vom Verlag nicht beworben.

Comment

Working...
              X