Hej Anna-Carin och H-Å.W
Ja, jag läser med stort intresse, tack.
Jag antyder i mitt inlägg nyss att jag nu funderar
över en spännande fråga. Ser vi i Dahlgrens katalog
de sista dokumenten över att han hade tillverkat den
äldre typen av "muggkvarn" med öppen skål?
Vi vet att Dahlgren några år senare använde en me-
tallstämpel och då var den ganska svårläst. se bild
Att Zetterlund använde metallstämpel på sina rund-
kvarnar vet vi.
Jag noterar att jag inte hittar någon sådan rundkvarn
Dahlgrens(?) eller Zetterlunds, i Digitala Museet, kvarn
med öppningsbar skål, som prylsnubbens.
Med tiden kanske vi hittar svar.
Jag berättar en episod från när jag senast besökte
"Rademachersmedjorna". Där arbetade en smed med
en vacker smidesljusstake med två armar och jag frågar
då om han sätter sina initialer eller sitt "smedmärke"
på ljusstaken? Han svarar -"Varför då"?
Tillägg: Ang. C A Nilssons patent, så om jag förstår rätt
så handlar det om att sätta samman tre plåtdelar till
en "överdel". En metod som jag inte sett användas på
någon kvarn senare ändå? Jag letar vidare...
Nilsson senare rundkvarnar har ju en överdel av trä med
metallskålen fastspikad.
Hälsar
Staffan
Ja, jag läser med stort intresse, tack.
Jag antyder i mitt inlägg nyss att jag nu funderar
över en spännande fråga. Ser vi i Dahlgrens katalog
de sista dokumenten över att han hade tillverkat den
äldre typen av "muggkvarn" med öppen skål?
Vi vet att Dahlgren några år senare använde en me-
tallstämpel och då var den ganska svårläst. se bild
Att Zetterlund använde metallstämpel på sina rund-
kvarnar vet vi.
Jag noterar att jag inte hittar någon sådan rundkvarn
Dahlgrens(?) eller Zetterlunds, i Digitala Museet, kvarn
med öppningsbar skål, som prylsnubbens.
Med tiden kanske vi hittar svar.
Jag berättar en episod från när jag senast besökte
"Rademachersmedjorna". Där arbetade en smed med
en vacker smidesljusstake med två armar och jag frågar
då om han sätter sina initialer eller sitt "smedmärke"
på ljusstaken? Han svarar -"Varför då"?
Tillägg: Ang. C A Nilssons patent, så om jag förstår rätt
så handlar det om att sätta samman tre plåtdelar till
en "överdel". En metod som jag inte sett användas på
någon kvarn senare ändå? Jag letar vidare...
Nilsson senare rundkvarnar har ju en överdel av trä med
metallskålen fastspikad.
Hälsar
Staffan
Comment