Riktigt kul uttryck med träblandningen, tycker jag! Betsen gifter ihop dem fint, och ränderna på gavlarna blev riktigt dekorativa. Kul lösning med magneterna också! Egen uppfinning? Tror aldrig jag sett något liknande på en kaffekvarn.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kaffekvarnar, andra kvarnar och kaffe-mortlar.
Collapse
X
-
Inte illa pinkat!
Riktigt kul uttryck med träblandningen, tycker jag! Betsen gifter ihop dem fint, och ränderna på gavlarna blev riktigt dekorativa. Kul lösning med magneterna också! Egen uppfinning? Tror aldrig jag sett något liknande på en kaffekvarn.
-
Hej
Jag visade en "kombinerad" kvarn förra hösten, tror
jag. Nå, jag köpte den ändå för jag tyckte att den var
spännande, trots sitt "utseende"...
Jag har tagit flera bilder på den nu och tillverkat en
"vevknopp" då den helt saknade en sådan, Den blev
ganska lång då den uppvikta delen på veven är lång
och jag inte ville slipa ner den.
Jag trodde jag hade visat den igen, en gång efter att
jag burit hem den, men jag hittar inte det inlägget?
Vi ser att plåtlådan ser ut att blivit spraymålad en gång
när kvarnens lock har suttit monterat, därav den morka
omålade randen överst.
På undersidan av locket ser vi också att den som en gång
satt samman kvarnen använt tekniken med "två mellan-
lägg", som håller fast kvarnverket i locket.
Jag hittade ett litet fotografi inne i kaffelådan och tänkte
på flera andra fynd jag gjort i gamla kaffekvarnar. Ja,
de är som "tidskapslar" med minnen.
Så vem är barnet på bilden, fantasin rusar iväg....?
Tillägg: ...förra hösten inte i våras, rättat.
Hälsar
Staffan
Comment
-
Hej
Lite tidigare skrev vi om att rosta kaffe.
Nu skall jag berätta, men man måste först koppla
bort brandvarnaren och det gjorde inte jag.
Jag hade fått två påsar "gröna" bönor från Hushållet,
en butik här i Bagarmossen.
Bönorna kom från det trevliga rosteriet "Stockholm
Roast" vid Globen.
Det var ju bra då jag inte åker tunnelbana och nu
skulle försöka rosta kaffebönor på enklaste sätt, i en
stekpanna av utländsk import.
Kaffesorten var Celso & Gertrudes, ganska små
bönor tycker jag.
Rostningen gick fort och kanske rostade jag lite
för länge, till kraftig mörkrost? Inställningen på
spisen var ca 3 till 31/2 när den väl blivit varm.
Ja, det gick bra och det var lätt att mala dem. Mörk-
rostade bönor maler vi lättare.
Kaffet smakade gott mörkrostat.
Glöm ej att koppla in brandvarnaren efteråt.
(Jag lämnar här extra mycket information då det är
svårt att hitta butiker som säljer "gröna" kaffebönor.)
Hälsar
StaffanLast edited by Staffan Kvist; 2021-01-08, 17:35.
Comment
-
-
Hej Lars M
Tack, ja, att rosta kaffe är en helt ny sak för mig.
Du visar en trevlig burk, att förvara kaffe i.
Jag har sett en sådan burk bland kaffekvarnarna på
Tradera, till väldigt högt pris. Så nu när du uppmärk-
sammat mig på den här och andra eftersökta burkar
är jag glad, tack.
Här en länk:
Tackar och hälsar
StaffanLast edited by Staffan Kvist; 2021-01-27, 13:07.
Comment
-
Hej
Nu när det finns lite att göra, funderar jag över "arabiska"
kvarnar. Ja, de som oftast kan mala så fint som till "arabiskt"
kaffe.
Här har tidigare visats en riktigt gammal kvarn, av "dreg":
och en grekisk av Lars M. :
Jo, förutom några från mig och en från min bror, den också med
namnet "GARANTI":
Den här kvarnen jag vill visa är speciell för den har en gjuten
kvarnring från en tvådelad gjutform. Det har jag inte sett förut.
Alla tidigare är nästan uteslutande handsmidda, så den här kvarnen
är inte så gammal, tror jag. Höjden är 26 cm och diametern 4,3 cm
och den maler endast till arabiskt kaffe och espresso.
När jag har försökt läsa på om "arabiska" kvarnar har jag upptäckt
något ovanligt. Jag tror att det har varit så att för att använda dessa
äldre kvarnar, från tidigare år, så har de behövts slipas om ibland.
Sista bilden är ej från den här kvarnen.
Här en länk, jag vet inte vad som sägs på filmen?
(Youtube)
Kanske kan det förklara en hel del om dessa gamla och ibland
antika kvarnar?
En fråga, varför har flera av de handsmidda kvarnringarna ett "hål"
på sidan? Se sista bilden.
Tillägg: Fel bild överst först, rättad.
Hälsar och undrar
Staffan
Comment
-
Hej
Kan det finnas ett nyvaknat intresse för "turkiska" kaffekvarnar?
Jag vet inte, men på webbsidan "riktigtkaffe.se", finns det några,
som skriver om och som använder sådana, t ex av märket Sözen.
I mitt förra inlägg skrev jag att jag nu tror att de som använde,
och nu använder sådana kvarnar, "måste" slipa dem ibland.
Den kvarn jag vill visa nu är riktigt gammal och stärker mig i
denna uppfattning, för vi skall se att den tidigare ägaren har
förenklat det hela genom att klippa bort plåten, så man slapp att
skruva loss kvarnverket. Skruvarna är verkligen slitna och skulle
kanske inte klara av återkommande "skruvande"?
Jag tror inte jag visat den här kvarnen tidigare?
Den är 29 cm hög och 4,6 cm i diameter och är kanske 100 år
gammal. Jag reparerade botten, då den inte kunde stå riktigt.
Vi ser att kvarnkärnan och kvanringen är ovanligt långa.
Tillägg: Ja, jag skriver "nyvaknat intresse" för vi vet att på 30-talet
och senare så fanns intresse för "Orienten" och de flesta tyska till-
verkare gjorde sina varianter av "arabiska" kaffekvarnar.
(jfr. några av Agatha Christies böcker t ex?)
Tillägg 2 : Ändrade från "arabiska" till "turkiska" i det här fallet..?
Hälsar
StaffanLast edited by Staffan Kvist; 2021-02-22, 14:59. Anledning: turkiska istället för arabiska i det här fallet
Comment
-
Peter Dienes
Inspirerad av Staffans senaste inlägg köpte jag idag en kvarn i mässing för ett par "Astrid" utan att riktigt veta riktigt varifrån den kom. Men det är alltså en tysk kvarn - Original Dienes Pe De och MOKKA. En rak vev och 19 cm hög. Fyra "våningar" med dekor runtom. Väl bibehållen men förhållandevis små behållare för båda omalet och malet kaffe.
Comment
-
Hej Lars M och prylsnubben
Åh, en sådan trevlig kvarn, Lars, ett riktigt fynd. Grattis.
Ja, jag tycker det är så roligt att få se just de kvarnarna,
som kom fram vid 30-talet i Tyskland och som är inspirerade
av de från den Osmanska kaffetraditionen. Jag tror vi glömmer
bort den tiden då intresset för orienten var så stort?
Länk till Pe De kvarnar:
Jag kallar nu de "turkiska" kvarnarna för "kvarnar i Osmansk
stil", för att "höra hur det låter"...
Tack prylsnubben för bilden på den originella och fina 1800-talskvarnen.
Tackar och hälsar
StaffanLast edited by Staffan Kvist; 2021-02-28, 17:30.
Comment
-
Hej Lars M
Ja, i och med ditt inlägg här ovan, så tittade jag närmare
på Pe De´s "turkiska" kaffekvarnar på länken jag visade.
De är intressanta, för av de kvarnar jag har så finns fyra
stycken med rundade lock, "ihoppressade" och med en vev
av mässing. De har många likheter med Pe De´s kvarnar
tycker jag. Hur kommer det sig? De har ju mindre likheter
med de riktigt gamla, de "antika"?
Två av mina "moderna" kvarnar har maskintillverkade kvarn-
delar och inte smidda och handslipade, filade.
Jag ser också att Pe De´s kvarnar kan ha vevar, som är ledade
och som kanske kan vikas ihop och förvaras inuti kvarnen. Det
hade jag inte uppmärksammat tidigare.
Så nu frågar jag mig var placerar jag dessa mina fyra kvarnar
både geografiskt och tidsmässigt? Vi har sett att Albanska och
grekiska modernare kvarnar har rundade lock. Jag tror ingen
av mina är tillverkade i Tyskland eller ens i närheten? Men det
finns en del likheter?
Alla fyra maler också till bryggmalet.
Tillägg: Jag har en större också med rundat lock och som kan
vara äldre, men jag vet inte? Visar den senare....
Tackar och hälsar
StaffanLast edited by Staffan Kvist; 2021-03-01, 16:39.
Comment
-
Hej
Av mina kvarnar så finns tre stycken som jag placerar
efter 1960. Det kan vara fel, men jag tänker på att de
kanske kan vara tillverkade delvis också för turisterna
i Turkiet?
De ser ut som gediget hantverk men är enklare. De har
en sak gemensamt, locken. Deras lock består av två delar,
en gjuten överdel och en "vanlig" mässingsring. De är
ihoplödda och sedan har man lackerat den grå tennlöd-
ningen med gul lack.
Tidigare visad, en kvarn tillverkad av M. Kayan.
Vevarna säljs fortfarande och är tyvärr inte så billiga. Ja,
jag skickade ett mail till Sözen och frågade.
En av kvarnarna har en gjuten kvarnring har vi sett tidigare
De som tillverkade dessa kvarnar hade möjlighet att gjuta
delar men inte att pressa metall eller att maskinslipa delar
kanske, jag vet inte?
De maler endast till espresso och "arabiskt" kaffe.
Hälsar
Staffan
Comment
-
Hej
När jag tittar på mina riktigt gamla "Osmanska" kvarnar,
så tycker jag att de inte är så olika. Kan det vara så att
efter Osmanska tiden så tillverkade man kvarnar runt om
i de länderna som ingått och nu började de efter en tid
skilja på sig till utseende?
När jag tittade på den som jag tror är den äldsta så upp-
täckte jag att locket på den också har en gjuten liten skål.
Den har en förstärkning inuti också med en platt ring.
Den kvarnen är nr tre från vänster.
Så, det jag trodde är modernt att göra, att gjuta den lilla
skålen, som skall bli locket, är kanske en mycket äldre
tradition?
Vevarna är av äldre stil.
Jag har sett en riktigt gammal Sözenkvarn och den liknar
de "klassiska" turkiska i förra inlägget.
(Jag har lagt bilderna på min sida ifall någon misstycker)
Jag har tittat rumt på Internet och jag vill säga att det finns
så många kvarnar från det forna Jugoslavien, Grekland och
Albanien(Armenien också) och de flesta har rundat, pressat
lock, som i det förrförra inlägget.
Hälsar
StaffanLast edited by Staffan Kvist; 2021-03-02, 20:24. Anledning: tidigare, tidigare ändrades till förrförra
Comment
-
Hej
När jag fyndade den här kvarnen följde ingen vev med.
Den 27 cm hög och diametern är 5 cm. Den är riktigt stor.
Jag antog då att den var yngre då den har det "rundade
locket", men då jag skruvade isär den visade det sig att
kvarndelarna är handsmidda, så kanske är den ändå äldre?
Jag vet inte och har ännu inget förslag till datering.
Jag har tidigare skrivit att man nog slipade kvarndelarna
då materialet oftast ar smidesjärn och inte stål och de slits
och kvarnen maler mycket sämre.
Jag slipade den här kvarnen och då blev resultatet en så
"tungvevad", stor kvarn, men väldigt "effektiv". Ja, det blev
så tungt att veva den att jag nu har svårt att hålla den.
Att en "effektiv" och "kraftfull" kvarn kan vara svår att
hålla med vänsterhanden medans man vevar med höger,
finns beskrivet på Internet och att man kan använda t ex
en silikonring, som till den verkligt moderna Kinukvarnen:
The lightest, most travel-friendly Kinu grinder is here with an exclusive pre-order price. PRE ORDER NOW! WE HELP YOU BECOME EVERYONE'S FAVORITE BARISTA.
Jag tror att den äldre tekniken hos "Osmanska" kvarnar
har sin begränsning. Det är nog svårt att smida och att
slipa kvarnringen riktigt bra?(se bilden)
Men att mala sitt morgonkaffe med en skinande vacker
mässingskvarn är en fin upplevelse, tycker jag.
Jag skulle behöva en "längre" vev för att få mer kraft.
Nu får kvarnen "låna" en av de andras när jag vill an-
vända den.
Vi kan på bilderna av kvarndelarna se "smidesskarvarna".
Hälsar
StaffanLast edited by Staffan Kvist; 2021-03-08, 09:40.
Comment
Comment