Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kolla på den här lampan?
Collapse
X
-
Blir nyfiken sett lite olika modeller förr .. På granaten eller lampan?Ursprungligen postat av Harriboy Visa inläggJo, det ser ut som en äldre granat som har modifierats till lampfot, har sett lite olika modeller förr..och ja..med största sannorlikhet hemmabygge..
Comment
-
Granat som gjorts till lampa
Jag har själv haft en granat gjord till lampa, och har även sett en hos en bekant..Ursprungligen postat av novisfixaren Visa inläggBlir nyfiken sett lite olika modeller förr .. På granaten eller lampan?
Dom finns nog lite här och där..
Comment
-
Huvudattraktionen är en förnicklad (ev kromad) svensk 8 cm vinggranat. Granatkastaren som användes till denna granat heter Grk m/29 (1929). Det är ett slags mycket effektivt fattigmansartilleri som finns i alla länder krigsorganisationer. I Sverige finns den kvar i något moderniserad form och det finns också en tyngre modell kaliber 12 cm.
Bordslampor gjorda av dessa granater (blinda och helt ofarliga) är relativt vanliga.
Jag har haft några dylika under årens lopp och vissa har varit märkvärdigt lika i tillämpning och utförande, så jag misstänker att någon person med tillgång till de blinda granaterna har lagt upp en liten fabrikation av dessa bordslampor. Kanske en form av lite udda hemslöjd med kommersiella motiv.Last edited by HgF; 2014-10-19, 21:38.
Comment
Comment