Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Några kuliga verktyg som jag undrar över

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Några kuliga verktyg som jag undrar över

Arvegods från min kära farfar som hade snickeri.
    Jag är ny här på forumet och efter att ha surfat runt och läst alla intressanta inlägg från alla kunniga personer
    så tror jag att detta är rätta stället för svar...

Bild:1 Jag tror att det har med gångjärn att göra men ingen aning om exakt vad det är.

Bild:2 Även här tror jag på gångjärnsrelaterat.

Bild:3 Ingen aning! Skjutbara pinnar med vassa ritsar på - Kanske för att märka klipplinje i plåt?

Tack på förhand!

Click image for larger version

Name:	RIMG1251.jpg
Views:	1
Size:	55,1 KB
ID:	664256Click image for larger version

Name:	RIMG1252.jpg
Size:	58,7 KB
ID:	664257Click image for larger version

Name:	RIMG1253.jpg
Size:	54,1 KB
ID:	664258

Bild 3 tycker jag ser ut som ett strykmått även kallat ritsmått. Används för att rita/ritsa en parallell linje med en kant.

Här ett gammalt av trä.[/COLOR]
    Bifogade filer
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ritsmåttet tror jag är ett ovanligt gediget ritsmått för alla ritsmåttändamål. Ett ritsmåttens Rolls Royce, en proffssak som är en prydnad för varje hobbyverkstad.
      Mittgruppen plus de två överst till vänster - säkert gångjärnsrelaterat. Proffsverktyg som man måste lära sig använda för att de ska komma till sin rätt - men då j….r.

Till höger överst, två med krok i övre ändan. Jag tror detta är hyveljärn för spårhyvlar. Längst till höger - järn som man slår hål i betong eller sten med. Idag har man slagborrmaskin som gör samma jobb som denna tillsammans en liten slägga.

Comment

Snabba svar minsann

Tackar grabbar för den snabba infon!

Ritsmått / Strykmått Check! Kan vara användbar, kanske till att ritsa i gipsskivor där dom skall brytas etc - om man inte pajar spetsarna då förstås.

Om någon har info ang hur man använder de "gångjärnsrelaterade" pryttlarna så tar jag gärna emot den.

Tror att de på bild 2 är för att "stansa ut" trä ur tex dörrsidor för att försänka/dölja gångjärn.

Men de 2 längst till vänster på bild 1 är ett mysterium.

Spårjärn! Såklart

Comment

Dom tre till vänster på bild två är huggmejslar till att försänka tex gångjärn med.
          Man hugger alltså ut ett djupt skär i tex en skåpstomme eller en skåpdörr för att kunna förankra gångjärnet inuti stomvirket och/eller dörren istället för att försänka och skruva i stomvirket. På så sätt gör man gångjärnet osynligt.
          mvh

Comment

Working...
          X