Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plåtleksak..bombflygplan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Plåtleksak..bombflygplan

En bombare i plåt, vet inte mycke om leksaker, men jag gissar att den är gjord i slutet av 50- eller början av 60, rätta mig gjärna om jag har fel. Japan tillverkad, företaget har Y i loggan. Inte riktigt komplett, men ändå fin att kika på..
    Bifogade filer
    Last edited by Harriboy; 2014-03-18, 18:59.

Ursprungligen postat av Harriboy Visa inlägg
    En bombare i plåt, vet inte mycke om leksaker, men jag gissar att den är gjord i slutet av 50- eller början av 60, rätta mig gjärna om jag har fel. Japan tillverkad, företaget har Y i loggan. Inte riktigt komplett, men ändå fin att kika på..
    Vet tyvärr inget om ditt fina plan.
    Däremot förlagan som byggdes av amerikanska Boeing och fick benämningen B-29 Superfortress. Det mest kända exemplaret var ”Enola Gay” som var det plan som släppte atombomben över Hiroschima 1945.
    Flygplanstypen var i tjänst 1944 – 1960 och byggdes i nära 4000 exemplar.
    Bifogade filer
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

"y"

"Y" står för Yonezawa leksaksfabrik Japan.

Comment

Tackar för info

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
        Vet tyvärr inget om ditt fina plan.
        Däremot förlagan som byggdes av amerikanska Boeing och fick benämningen B-29 Superfortress. Det mest kända exemplaret var ”Enola Gay” som var det plan som släppte atombomben över Hiroschima 1945.
        Flygplanstypen var i tjänst 1944 – 1960 och byggdes i nära 4000 exemplar.
        lite läskigt att japarnerna tillverkade detta leksaksplan, med tanke på hiroshima, och nagazaki..

Comment

Working...
        X