Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Märklig mätsticka, bilder
Collapse
X
-
Företrädesvis snickare eftersom det är en gammal engelsk tumstock.
Last edited by prylsnubben; 2013-01-26, 15:38.
-
Hallå Snubben:Ursprungligen postat av Mont blanc Visa inläggFrån dagens loppisrunda.
Hopfällbar och ledad mätsticka i trä och mässing, lagad.
Helt utfälld 59,5 cm. På ena sidan står "NYA" på den andra "GAMLA"..
Enligt mitt sätt att se, ett underbart föremål med härlig patina.Väl återanvänt och ömt vårdat.[ATTACH]129181[/ATTACH][ATTACH]129182[/ATTACH][ATTACH]129183[/ATTACH][ATTACH]129184[/ATTACH][ATTACH]129185[/ATTACH]
Vem har använt en sådan?
Trolig ålder?
Svar: Jag använder den dagligen, mest för att det känns skönt. Så är det bra att kunna mäta på engelska. Har velat tro att den har med båtbyggeri att göra, men därför har jag inget belägg. Kul att kunna läsa lite om den... so long
Comment
-
Hej
Tyvärr har jag ingen kvar. Vi använde sådana i brädgården och sågen i min gröna ungdom. Min morfar var virkeshandlare.
Väldigt snabb att mäta med På den tiden mätte vi ju i det enda som gällde TUM, vilket jag har svårt att lämna ännu idag.
En bräda som är 1 tum är 26 mm råsågad 25 mm torkad och 24 mm hyvlad, om jag nu kommer ihåg rätt
DG
Comment
-
Svårt att mäta...
Hallå Snubben,Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggHallå Kimmen och you´re welcome Mont blanc
.
Även jag har en dylik, indelad i verktum på ena sidan
och metre (cm) på den andra. Den är vidare stämplad
Warrented Boxwood (buxbom), import made in England,
tillverkare I&D Smallwood makers, Birmingham.
Knepig märkning. På min sticka läser man cm på ena sidan och tummar på andra. Som vägledning kan man där läsa på undre raden: GAMLA, stansat i trät, vilket nog berättar att gamla tummen var kortare än den nya. So long...
Comment
-
-
Hallå,Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggNya engelska tum,
Gamla verktum,
cm=metre.
Approximalt eftersom dom inte ligger perfekt, men den engelska nyare tummen
är mycket riktigt längre än verktummen, beroende på värken i tummen kantänka
.
Tummen upp. Du vet väl att tummar krymper med åldern. Nu går jag och knoppar med tummelisa. So long...
Comment
-
Comment