Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kontanter, nej tack.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kontanter, nej tack.

Jaha, då har man inget behov av kontanter längre.
    Kort? Vad är det?
    Kort menar Ni, nej 1.96 är jag allt, eller åtminstone var jag det en gång.
    Inga kontanter och inga betalkort, vad är förklaringen? Låt höra.
    Bifogade filer

Kanske bra att ha när man skall på visit.

Comment

Francomaskin?

Comment

Nu tror jag poletten trilla ned. Tror jag.

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
          Kanske bra att ha när man skall på visit.
          Jag har jämt med mig den in på Konsum.
          Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          Francomaskin?
          Man behöver inte ens något porto.

Comment

Makuleras

Check Canceling Perforator från början av 1900-talet. Att makulera inlösta checkar med då
            antar jag. Fabrikatet står ej men det kan mycket väl vara Cummins Perforator Co Chicago.
            Modellnumret är 31B och den är alltså gjord för den svenska marknaden, paid/betald.
            Den tar jag alltså med in på Konsum och sen visar jag upp alla "BETALD" i kassan, därefter
            drar jag medlemskortet för att inte missa ev återbäring eller bonus.
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
              Nu tror jag poletten trilla ned. Tror jag.
              förstås...
              Tänkte ett tag på de där maskinerna som för om ett hederligt mynt till en halvtafflig souvenir som man får veva fram själv...

Comment

Epilog...

Hallå,
                Skulle ha satt en slant på på id-kort, men spelar aldrig om pengar. Kul tråd, Snubben..
                So long...

Comment

Lite mer.....

Jag har letat som en tok och till slut hittades detta, visst ligger Cummins väl till
                  även om modellen 31B inte hittas. Dessa på bilden är dessutom francomaskiner
                  som Peter S föreslog medan min är en check perforator machine.

Bifogade filer
                  Last edited by prylsnubben; 2013-01-08, 17:18.

Comment

Kan inte låta bli att lägga till.......
                    Dessa har alltså använts till litet av varje, främst till att göra "perfins" på frimärken kanske,
                    http://norbyhus.dk/perfpage.html och då alltså både för företag och privatpersoner. Man
                    kunde på så sätt skydda sina frimärken från att omvandlas till kontanter vid en ev. stöld.

Sedan kunde apparaten alltså användas till "canceling machine". Du kunde göra checkar
                    oanvändbara och reverser eller skuldbrev till avslutade affärer.

Dessutom användes apparaterna på bibliotek för att försöka förhindra bokstölder.
                    Promoting the appreciation, enjoyment, and preservation of our library heritage

The York, Nebraska public library kept a 1900 LIBRARY BUREAU catalog. Some of the equipment ordered from this catalog is still kept as historic artifacts by the library -- in particular a six-drawer card case as shown on page 48, and the "PUBLIC LIBRARY YORK NEBRASKA" perforating stamp as shown on pg. 71. The description and illustration of a three-drawer vertical file cabinet on pages 112 and 113 are included in the set as reminders of an era long gone but not entirely forgotten.

Hoppas någon har behållning av detta mer än jag själv.....
                    Bifogade filer
                    Last edited by prylsnubben; 2013-01-09, 22:19.

Comment

Kul apparat!

Äntligen får jag se vad det var för en eländig maskin, som perforerat flera av de gamla frimärken jag hade i ungdomens dar.
                      Tänk bara, ett vackert Oscarsmärke, perfekt centrerat men med ljusgenomsläpp.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Kul apparat!

Äntligen får jag se vad det var för en eländig maskin, som perforerat flera av de gamla frimärken jag hade i ungdomens dar.
                        Tänk bara, ett vackert Oscarsmärke, perfekt centrerat men med ljusgenomsläpp.
                        Det kan faktiskt vara kul att samla på skyddsperforeringar också! Kul det här, jag letar efter ett ställe att lägga en fråga om mynt - och så hamnar jag här!!!
                        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Working...
                        X