Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Maskintelegraf från Chadburns Liverpool & London

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Maskintelegraf från Chadburns Liverpool & London

Hej igen,

Hoppas jag hittade rätt forum för maskintelegrafen, hittade ingen när jag sökte på PES.

Inköpt i Oslo för 10-15 år sedan.

Googlade på tillverkaren och dom var jo välkännda.

Har dubbla "kommando", men slitaget är störst på den ena. Var den andra för hjälpmaskin, och inte så ofta använd.
    Vad var det i så fall för hjälpmaskin. Manövrering i hamn ?

Eller betyder det att man hade dubbla propellrar ?

Var det oftast rederibenämning/symbol på toppen av telegrafen. Kan vara ett B och då tänker jag snarast på Bergersen, men det är väl långsökt att den skulle komma från ett av deras fartyg.

Mycket frågor blir det när man inget vet

Med hälsningar
    Odd
    Bifogade filer

Kan det vara Chadburns logotyp på toppen av maskintelegrafen ?

Comment

Ska bli spännande att höra vad andra säger. Jag har stått till rors många gånger men telegrafen fick jag aldrig röra.
      Många fartyg har ju dubbla maskiner men att dom skulle regleras med var sin spak tror jag inte och någon hjälpmaskin för framdrift har jag aldrig hört talas om. Det vi kallade för hjälpkärra var de maskiner som drev generatorerna som alstrade ström ombord. Varför den ena spaken är mera nött än den andra kan ha att göra med var telegrafen stod placerad i styrhytten.
      Den är vansinnigt tjusig hur som helst och jag är grön av avund och hoppas du får svar på din fråga.

Comment

Tack för ditt svar umeubbe.

Av någon anledning tänkte jag på färjer i dom norska fjordarna, och om dom hade bog eller sido propellrar för manövrering i färjeläget.
        Men jag har aldrig arbetat till sjöss så jag vet inget närmare om det.

Comment

Skulle tro att dom satt/sitter även på vissa färjor, men själv har jag bara varit i vanliga handelsflottan.
          Det där med att man styr bog och akterpropeller stämmer inte heller för dom är väldigt noga skillda åt för att inga misstag ska ske. Så min idé om att den enbart användes för huvudmaskin, oavsett om det är en eller två, kvarstår.

Comment

Du har säkert rätt, det verkar vettigt som du säger.
            Jag bara spånade lite

Comment

Working...
            X