Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ford märkt sak, men vad är det för bil del?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ford märkt sak, men vad är det för bil del?

Hej söker fakta om en sak jag köpte på en loppis för ingenting då gubben slängde på mig den då jag köpte en gammal konfirmations bok från slutet på 1800-talet för en 10:- för ca: 6-8år sedan.

Den är Ca:13cm hög och 6 cm tjock. tillhör säkert någon gammal T-ford vad vet jag men hur gammal kan den vara???

Click image for larger version

Name:	IMG_0713.jpg
Views:	1
Size:	97,7 KB
ID:	650237Click image for larger version

Name:	IMG_0714.jpg
Size:	147,3 KB
ID:	650238Click image for larger version

Name:	IMG_0715.jpg
Size:	86,3 KB
ID:	650239

Tändspole till Ford modell A och T. 1910–1920-tal.
    Varje cylinder hade/har sin egen spole, så du behöver tre till …
    Last edited by Fahlis; 2012-06-19, 20:37.

Comment

Dom här tändspolarna är ju mkt speciella. Det är inte en vanlig spole, utan en hel gnistapparat. Ansluter man ett batteri till spolen, sprutar det ut gnistor från skruven där tändkabeln ska anslutas. Som jag förstår det, så slog gnistan från stiftet till kolvtoppen när den kom tillräckligt nära. Om den funkar så är den nog värd en peng för den som originalrenoverar en T-ford! Tydligen var det mkt krångel med dessa, och åtskilliga byggdes om med modernare tändsystem.

Comment

Tändspole

Tack för infon =). Hel vet jag inte om den är (rostig) men inte jätte mycket alla delar är rörliga. Just nu är den en prydnad på min hylla och ser gammal och fin ut.

Comment

Här finns en beskrivning av Fords magnettändningssystem för modell T.

Comment

Ursprungligen postat av Fahlis Visa inlägg
            Här finns en beskrivning av Fords magnettändningssystem för modell T.
            Tack! Riktigt kul att få läsa och se kopplings schemat. Det satt pricken över i:ett =)

Men fortfarande konstigt för kan inte fastställa modell. har tittat runt hela tändspolen och den har bara två små spikar annars är den helt i trä.
            Last edited by Prospektor; 2012-06-19, 21:49.

Comment

Ursprungligen postat av Prospektor Visa inlägg
              Tack! Riktigt kul att få läsa och se kopplings schemat. Det satt pricken över i:ett =)

Men fortfarande konstigt för kan inte fastställa modell. har tittat runt hela tändspolen och den har bara två små spikar annars är den helt i trä.
              Det var roligt se denna pryl!
              Jag googlade lite hastigt - det tycks finnas rätt många på bilder men jag har just inte kollat sökresultaten. Här iallafall en liten diskussionstråd ang datering.

Comment

Working...
              X