Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre telefon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Äldre telefon

Är det någon som känner igen och kan hjälpa mig med denna telefon?
    Färgen är mer mörk vinröd än vad som framgår av bilderna.
    Har inte sett den här färgen tidigare och inte med LM loggan på nummerskivan.
    Även baksidan är ju lite ovanlig, "under" luren är plasten genomskinlig, har inte sett det heller tidigare.
    Bifogade filer

Bilden av telefonen ger mig intrycket att den är hemma-målad?!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hej Äjth
      Inte hemmamålad, men dåliga bilder!

Comment

Den är inte gjord för svenska telefonnätet.
        Våra dialoger började med 0 Den här börjar med en 1.
        LME gjorde telefoner i andra färger för utländska nät när vi fick nöja oss med grå
        mvh

Comment

Tack LasseC
          Har du någon aning om ålder?
          Är det någon mening ned att skruva dit en väggkontakt, fungerar den i vårt telefonnät?
          Köpte den för att jag inte sett denna modell och färg förut.

Får väl hamna i min "telefonlåda" om jag inte får den att fungera!

Comment

Jag råkar veta att det finns en telefonsamlare i Lund, och han annonserar friskt efter telefoner både i lokal- och fackpress (bl.a. A&A och Antikbörsen). Möjligen är denna telefon för ny för att han ska vara intresserad, men det skadar ju inte att kolla. Har dessvärre inte hans kontaktuppgifter tillgängliga, men hans annonser borde inte vara svåra att hitta.

Comment

Om Du sätter dit en svensk telepropp och jackar in den lär den nog gå att svara i, men däremot kommer det bli värre att ringa ut på den. Jag kommer inte ihåg men 1 ger en 0, 2 ger en 1 om jag inte missminner mig
              De som kan mest om sådana här telefoner finns i den här föreningen

Henrik Lundin där kan nog svara på de flesta frågor. Jagg jobbade inte med telefoner när jag var anställd på televerket/telia Det fanns något som hette radio och videoförbindelser men det är en annan historia
              mvh

Comment

kluring46

Det är bara att sätt a på en normal Svensk telefonpropp, sedan flyttar du så att säga sifrorna ett snäpp moturs, då blir sifferplats 1 tom. Där kommer alltså nollan. Har prövat det själv på en gammal tysk telefon, fungerade utmärkt. Sen finns ju problemet med ton & puls-anrop (din trorjag tillhör kategorin pulsanrop)
                Lycka till!
                Mångsysslaren

Comment

Ursprungligen postat av LiB Visa inlägg
                  Är det någon som känner igen och kan hjälpa mig med denna telefon?
                  Färgen är mer mörk vinröd än vad som framgår av bilderna.
                  Har inte sett den här färgen tidigare och inte med LM loggan på nummerskivan.
                  Även baksidan är ju lite ovanlig, "under" luren är plasten genomskinlig, har inte sett det heller tidigare.
                  Hej!

Nej, känner inte till något sådant, men tycker färgen var kul så jag undrar
                  om du vill sälja den?

Mvh

Bengt
                  Kobrsamlare

Comment

Hejsan Kobrasamlare. Det är inte aktuellt med försäljning i nuläget... men får väl ha dig i åtanke om det blir platsbrist här hemma

Comment

den telefonen kan ha varit producerad för nåt företags interntelesystem, kommer ihåg att i en av bolidens gruvor hade vi den nummerskivan

Comment

På den klarröda Dialog jag använde förr vill jag minnas att även sladdarna var i den färgen.

Comment

Ang såna här telefoner så har jag en vit liggande någonstans....ser de ibland på loppis, vad brukar man få ge för dem? En 50-lapp?
                          http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

Working...
                          X