Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöra rostigt strykjärn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Rengöra rostigt strykjärn

Jag har ett antikt strykjärn (i gjutjärn?), ungefär som de här:
    Click image for larger version

Name:	p100211.jpg
Views:	1
Size:	13,9 KB
ID:	643806

Det var mycket rostigt så jag lät det stå i vatten+citronsyra, vilket var mycket effektivt. Men efter behandlingen är det väldigt känsligt och rostar fort igen, speciellt vid uppvärmning.

Kan man rostskyddsbehandla det? Och hur gjorde man förr? Det går ju knappast att måla eller använda spissvärta eftersom det ska hettas upp och användas på tyg. (Teoretiskt sett alltså; jag är inte säker på att jag verkligen ska använda det. )

Använd matolja och in i ugnen på svag värme (inte de med träskaft förståss!)
    Bara gör som när man oljar in en stekgryta av gjutjärn och torka sedan av med hushållspapper.

Comment

Hallå Perry,
      Jag brukar använda den gamla metoden för järnprylar som står utomhus. Linolja som jag jag bränner fast med gasolbrännare. Föremålen blir vackert svarta och motstår rost minst ett år. Men först måste du avlägsna den gamla rosten. Kanske samma princip som matfett i ugnen. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Perry Visa inlägg
        Jag har ett antikt strykjärn (i gjutjärn?), ungefär som de här:
        [ATTACH]109577[/ATTACH]

Det var mycket rostigt så jag lät det stå i vatten+citronsyra, vilket var mycket effektivt. Men efter behandlingen är det väldigt känsligt och rostar fort igen, speciellt vid uppvärmning.

Kan man rostskyddsbehandla det? Och hur gjorde man förr? Det går ju knappast att måla eller använda spissvärta eftersom det ska hettas upp och användas på tyg. (Teoretiskt sett alltså; jag är inte säker på att jag verkligen ska använda det. )
        Någonstans har jag läst om "SMEDENS ROSTBORTTAGARE", som kanske kunde vara något? Jag har ingen egen erfarenhet, men någon annan här kanske har testat?

Comment

Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
          Någonstans har jag läst om "SMEDENS ROSTBORTTAGARE", som kanske kunde vara något? Jag har ingen egen erfarenhet, men någon annan här kanske har testat?
          Hej Perry!

Kimmens tips om att använda linolja fungerar. Vi gjorde så när jag hade metallslöjd i skolan och sedan fick jag tipset av "vår" Smedmäster på verkstadsskolan som jag gick en gång i tiden.

Här en liten länk om smide.
          Scrolla ner till Efterbehandling
          så ser du tipset.

Lycka till.
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Jag ger också Kimmens linoljebränning mitt stöd, men jobba bort all löst rost först.
            Själva strykytan måste du underhålla separat om du ska använda järnen på vita gåbortskostymen eller på fina antika linneduken som bara används till släktens viktiga bröllop.

Comment

Tack för tipsen! Jag hade bara majsolja hemma, och den fungerade till viss del, men klumpade sig lite när jag hettade upp järnet. Ska prova med linolja när jag får möjlighet.

Comment

Working...
              X