Ja, vad tror Ni ? Döljer fodralet en liten puffra, eller......
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Liten pickadoll ?
Collapse
X
-
Ohoj Snubben!Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggJa, vad tror Ni ? Döljer fodralet en liten puffra, eller......
Ser jag rätt när jag läser CEJ på fodralet?
Då tänker jag på Carl Edvard Johansson - "Mått-Johansson". Passbitarnas fader.
Grundaren av C E Johansson AB i Eskilstuna.
I fodralet något mätdon kanske?
Kan innehålla en mikrometer?
Kanske är jag helt ute och seglar?
Ha det.
/lars- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
-
Ursprungligen postat av HgF Visa inläggDet är säkert något helt annat i pistolfodralet, en pistolliknande fällkniv t ex.
Nu är det dags för del två i den här frågan.
Precis !
Jajamänsan !Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
Guldstjärna till vår bästa "Kik" Lars F.Ursprungligen postat av Lars F Visa inläggOhoj Snubben!
Ser jag rätt när jag läser CEJ på fodralet?
Då tänker jag på Carl Edvard Johansson - "Mått-Johansson". Passbitarnas fader.
Grundaren av C E Johansson AB i Eskilstuna.
I fodralet något mätdon kanske?
Kan innehålla en mikrometer?
Kanske är jag helt ute och seglar?
Ha det.
/lars
Ingen dålig gissning !Ursprungligen postat av iggy-fan Visa inläggVinkeljärn
Förlåt min senfärdighet, men svaret har vi redan fått, dessutom med MVG. På mikrometern är dessutom inristat KRB 2/28 och ägarens namn står på originalfodralet
S.Jansson. Mikrometern var personlig och inget som man lånade ut. Den mäter ner till
1/100 dels mm och användes t.ex när man svarvade små kugghjul.
Comment
-
Trevlig mikrometer med fodral Snubben. Har förmodligen några år på nacken.Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg[/COLOR]
...
Förlåt min senfärdighet, men svaret har vi redan fått, dessutom med MVG. På mikrometern är dessutom inristat KRB 2/28 och ägarens namn står på originalfodralet
S.Jansson. Mikrometern var personlig och inget som man lånade ut. Den mäter ner till
1/100 dels mm och användes t.ex när man svarvade små kugghjul.
Jag gick på verkstadsskola en gång för länge sedan. Då tilldelades man en tumstock av aluminium (kallas meterstock idag), ett skjutmått och en mikrometer. Dessa mätinstrument var som du säger personliga. Dom lånade man inte ut hur som helst. Möjligen tumstocken.
Mikrometern används speciellt vid mätning av svarvade föremål och är lite av ett ”allround-mätdon”
Den kollades ibland med hjälp av "Johanssons passbitar".
Nedan min egen mikrometer som dock inte är CEJ-tillverkad. Utan kommer från Carl Zeiss.
I det graderade fönstret kan man avläsa en noggrannhet på två tusendelar (0,002 mm).
Passbitarna som används även idag ligger i så kallade måttsatser. Att få bitarna att ”sitta ihop” utan vare sig lim, klister eller annan hopfogningsmassa har alltid fascinerat.
Gammal men "still going strong".
Carl Zeiss Jena Tyskland.
Måttsats med passbitar.
Passbitarnas "magiska" vidhäftningsförmåga.
Last edited by Lars F; 2011-08-10, 12:36.- - - - - - - - - -
Comment
-
Precision
Det är precision det, gamla välkända Carl Zeiss Jena. Optik och noggrannhet i absolut världsklass. Som gammal Mätningstekniker har man rattat ett och annat instrument från Carl Zeiss. Den gamla Ni 2-an t.ex, var ett fantastiskt fint självhorisonterande finavvägningsinstrument. Den andra firman man gärna framhåller är förståss WILD Heerbrugg från Schweiz, här en NK 2. http://web.telia.com/~u88707287/mus56.htm Teodoliter kanske vi får anledning att återkomma till.Last edited by prylsnubben; 2011-08-10, 13:12.
Comment
-
Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggDet är precision det, gamla välkända Carl Zeiss Jena. ...
...
Teodoliter kanske vi får anledning att återkomma till.
Har en gammal skolkompis som ”vandrade” den långa vägen till vägingenjör via pinnpojke och utsättare.
Så småningom gatuchef i kommunal tjänst i en medelstor sydsvensk kommun.
Han hade alltid ett avvägningsinstrument liggande i bagaget i bilen, i helg som i söcken.
Frågan till honom blev ofta från folk, "Varför"?
Hans svar blev alltid. – ”Alltid bra att ha. Man vet aldrig när det kommer till användning”.
Min fråga lyder som så:
Var han yrkesskadad eller var instrumentet, liksom min mikrometer, ett personligt mätinstrument som han var mycket rädd om?
................
Kom gärna igen med dina teodoliter, heliotroper och allt vad det heter Snubben.
Spännande saker som i varje fall jag inte har en susning om.
Apropå teodolit.
Så hittade jag i en bok om Svenska Flottans minsvepare nedanstående vinkelmätningsinstrument,
som tydligen användes i flottan nån gång. En Flörjel, är det bekant?
Visste inta att saker kunde heta på det sättet.
Har sökt efter ordet men inte funnit något.
Flörjel. Ur boken "Minsvepare"-Last edited by Lars F; 2011-08-11, 23:22.- - - - - - - - - -
Comment
-
Vi civilister kallar det ju vinkelprisma.Ursprungligen postat av Lars F Visa inläggHar en gammal skolkompis som ”vandrade” den långa vägen till vägingenjör via pinnpojke och utsättare.
Så småningom gatuchef i kommunal tjänst i en medelstor sydsvensk kommun.
Han hade alltid ett avvägningsinstrument liggande i bagaget i bilen, i helg som i söcken.
Frågan till honom blev ofta från folk, "Varför"?
Hans svar blev alltid. – ”Alltid bra att ha. Man vet aldrig när det kommer till användning”.
Min fråga lyder som så:
Var han yrkesskadad eller var instrumentet, liksom min mikrometer, ett personligt mätinstrument som han var mycket rädd om?
................
Kom gärna igen med dina teodoliter, heliotroper och allt vad det heter Snubben.
Spännande saker som i varje fall jag inte har en susning om.
Apropå teodolit.
Så hittade jag i en bok om Svenska Flottans minsvepare nedanstående vinkelmätningsinstrument,
som tydligen användes i flottan nån gång. En Flörjel, är det bekant?
Visste inta att saker kunde heta på det sättet.
Har sökt efter ordet men inte funnit något.
Flörjel. Ur boken "Minsvepare"-
Jo, nog är grejorna viktiga i det jordiska livet, men sen......
Last edited by prylsnubben; 2011-08-11, 23:56.
Comment
-
Vinkelprisma!Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggVi civilister kallar det ju vinkelprisma.
Jo, nog är grejorna viktiga i det jordiska livet, men sen......
http://www.e.kth.se/lnk/bsong/songs/...estamente.html
Förstod nästan det. "Knektarna" och speciellt de på sjön har ju alltid haft förmågan att krångla till allt.
FLÖRJEL!? Kanske en militär förkortning.

Kanske KvP som gammal sjöfarare vet nåt?
Härligt testamente Snubben.
Man förstår att arbetsredskapen var heliga ting.
Praktiserade i min ungdom hos en glasmästare. Även där hade var och en sin egen diamantglas-skärare som inte lånades ut.Last edited by Lars F; 2011-08-12, 00:22.- - - - - - - - - -
Comment
Comment