Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oljud/Surr i resegrammofon. Hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Oljud/Surr i resegrammofon. Hjälp!

Jag har en gammal fin resegrammofon av märket Caruso som jag tänkte dra igång idag, vilket jag inte gjort på flera år. Vad jag kan minnas har det aldrig varit problem med den, men nu när jag vevade upp den och körde igång gick det ett öronbedövande surr ur den!

Det hjälpte inte vad jag än gjorde så jag plockade ur mekaniken för att se om något såg konstigt ut. Allt verkar fint, den snurrar bra, väl infettade delar, men när den kommer upp i hastighet börjar den surra och vibrera som bara den! Lustigt nog hjälper det ibland att smälla till den lite lätt, men det kommer lika fort tillbaks igen om den får en ny stöt. När den väl sitter monterad i grammofonen kommer man heller inte åt den ordentligt så det är ingen bra lösning att hålla på så...

Känner någon till problemet eller har någon aning om vad som kan vara fel och hur jag bör åtgärda det???

Jag har postat en film på YouTube som visar hur mekaniken ser ut och låter, och även hur den blir tyst när man agar den... Följ denna länk:

http://www.youtube.com/watch?v=oqY-lLIjO4k

Jag är MYCKET tacksam för svar!

Justera hastighetsregulatorn!
    Centrifugalvikterna slår i chassit!
    Det brukar vara tre vikter som sitter på en axel. På denna sitter det ett reglage som ska justera hastigheten. Är det borta eller inte inkopplad så är risken stor att fjädrarna brister.

Gör om!

Comment

Working...
    X