Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smedens specialpassare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Smedens specialpassare?

Hej, bland massa bråte i en bod på min dotters nyligen införskaffade sommarhustomt i bergslagen hittade sakletare Börje den här. Det ser ju mest ut som en hemsmidd passare men den ena armen är inåtböjd och plant avfasad, platt. Som för att läggas dikt mot någon yta. Piggen är lös och regleras med en platt skruv. Vad kan den ha används till? Jag tror att det är någon väldigt specifikt användningsområde som någon specialbeställt av bysmeden en gång i tiden. Robust filad och med stor säkerhet handgjord.

Min gamla skojfriske far skulle ha sagt: "Det där, det är en himplavimpel till en väderkvarnsvinge", Vad nu det uttrycket kommer ifrån, men det är det väl inte, vad kan det vara?

Hälsningar Börje
    Bifogade filer

Passaren vet jag inget om men uttrycket hörde jag ofta i min barndom (född 56) på Limhamn, Malmlö.

Comment

Hej, och jag är född i Stockholm 47 så uttrycket har nog haft stor spridning. Nu för tiden bor jag granne här i Småland med en man som är strax över 80 år och han kommer från Malmö, även han kan uttrycket.
      Börje

Comment

Ursprungligen postat av Börje Visa inlägg
        Hej, bland massa bråte i en bod på min dotters nyligen införskaffade sommarhustomt i bergslagen hittade sakletare Börje den här. Det ser ju mest ut som en hemsmidd passare men den ena armen är inåtböjd och plant avfasad, platt. Som för att läggas dikt mot någon yta. Piggen är lös och regleras med en platt skruv. Vad kan den ha används till? Jag tror att det är någon väldigt specifikt användningsområde som någon specialbeställt av bysmeden en gång i tiden. Robust filad och med stor säkerhet handgjord.

Min gamla skojfriske far skulle ha sagt: "Det där, det är en himplavimpel till en väderkvarnsvinge", Vad nu det uttrycket kommer ifrån, men det är det väl inte, vad kan det vara?

Hälsningar Börje
        Jag tyckte din "specialpassare" såg ganska - eller snarare halvvägs - bekant ut, och gick och tittade i ett skåp i garaget. Där fann jag den jag avbildat nedan. Den är 11 cm "från topp till tå" - hur stor är din?

Det ter sig väl sannolikt att din "specialpassare" sett ut typ som min ursprungligen, innan den blev modifierad till något påminnande om en korsning mellan något slags strykmått och en stickpassare....?

Och vad ska man egentligen kalla min... mer än passare? Jag tycker just inte den ser ut att kunna utnyttjas till mer att överföra ut- eller invändiga mått med?
        Bifogade filer

Comment

Det är en fotcirkel Har varit uppe till disskussion tidigare på PES. Den är till att användas för mätning vid innersvarvning
          Motsatsen heter krumcirkel för yttre svarvning
          DG

Här en länk http://www.rotool.com/BluerangeSiteM...06/?nav=170411

Comment

Jag hittade länken

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
              Det är en fotcirkel Har varit uppe till disskussion tidigare på PES. Den är till att användas för mätning vid innersvarvning
              Motsatsen heter krumcirkel för yttre svarvning
              DG

Här en länk http://www.rotool.com/BluerangeSiteM...06/?nav=170411
              Tack för svaret! När jag efter det Googlade lite om fotcirkel verkade det som det ännu oftare kallas fotpassare. Personligen tycker jag det senare låter mer logiskt, men fotcirkel kanske är ett äldre namn.

Råkade också på en uppslagsboksartikel http://svenskuppslagsbok.se/tag/skanklarna/ där det bl.a. står:
              "Användning av fotcirkel och krumeirkel för invändig mätning innanför en ansats."

Comment

Tråden är visserligen mer än halvåret gammal, men jag vill ändå göra ett tillägg.
                Passaren i öppningsinlägget är en sk jungfrucirkel, (eng. hermaphrodite caliper). Den är troligen inte någon ombyggd fotcirkel, utan har gjorts sådan här från början.
                Sätt spetsen i t.ex en cirkels centrum och foten på periferin, så har vi radien. Den kan naturligtvis användas för andra mätningar från en punkt på icke-cirkulära föremål.
                Beträffande namnet, cirkel eller passare, så varierar det med tiden. För drygt hundra år sedan, var en passare (divider) nästan alltid en spetspassare för att rita cirklar och mätdonen cirklar (caliper), fot- krum- jungfrucirklar och dansmästare. Femtio år senare kallades alltihop passare.
                Benämningen jungfrucirkel/jungfrupassare levde kvar hos ritverktygen och blev en passare speciellt för att rita små cirklar.

Comment

Hej! Jag fick ett meddelande om svar på min startfråga. Jag har inte sett att det kommit in flera kommentarer tidigare. Tack för svaren!
                  Det gör ingenting alls Fahlis, att det gått ett halvår, tvärtom. Informationen är så välkommen. Nu fick jag lära mig en hel del.

Comment

Working...
                  X