Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal telegraf.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gammal telegraf.

Hej! Här kommer en liten fråga.....Var och hur skall man sälja denna pryl.
    Vet inte alls vad den är värd, bara det att jag/vi vill inte ha kvar den.

Den kommer ifrån en brandstation som hade 2 stycken lika danna. Denna sägs ha tagit emot anropet på järnvägsolyckan i Getå (norrköping) för många år sen.

Den är hel o felfri och det tillhör någon liten låda/ur också i mässing. Vet ej vad den heter eller vad den var till för. (Sökt på internet och den heter Galvanoskåp)
    Hälsningar Alice
    Bifogade filer
    Last edited by rufsrufs; 2010-08-08, 14:16.

Wow, sms i antikversion.
    Är bakgrundshistorien sann hör med arbetsmuseumet i Norrköping kanske intresse finns.
    Är det en LM-Eriksson stiger kanske det kulturella värdet...

Comment

Jag är väldigt tveksam till att den har stått på en brandstation, snarare har den stått på en järnvägsstation. Civila telegrafister utanför televerket fanns nästan bara på järnvägen och att en brandstation skulle ha en telegrafist anställd enbart för att ta emot larm från järnvägsstationen verkar otroligt.
      Nej, det är inget loppspel.

Comment

Det finns nog ett stort antal telegrafapparater där nyheten om Getåolyckan passerade och miltals med koppatråd genom vilka den och andra olyckor och lyckor pep fram. Museet kommer inte att betala en enda spänn för din apparat.

Vill du sälja ska du vända dig till auktionsmarknaden. T ex SAV (Stockholms auktionsverk) har specialauktioner för tekniska saker där dylika förekommer. Ring till Jan Wendin på SAV och be om en prognos för din apparat.

Comment

Som gåva tror jag säkert ett museum tar emot. Om den nu inte blir säld och man vill bli av med den så varför inte skänka till ett trevligt endamål. Jag skänkte min egen samling av keramik då jag hade dubbla exempel av Uppsala Ekeby till välgörenhet.

Comment

Här har du två stycken från den senaste Teknikaauktionen - lite mera kompletta än din - två olika fabrikat men båda slutade på 4.000:-

Comment

Ursprungligen postat av rufsrufs Visa inlägg
              Hej! Här kommer en liten fråga.....Var och hur skall man sälja denna pryl.
              Vet inte alls vad den är värd, bara det att jag/vi vill inte ha kvar den.

Den kommer ifrån en brandstation som hade 2 stycken lika danna. Denna sägs ha tagit emot anropet på järnvägsolyckan i Getå (norrköping) för många år sen.

Den är hel o felfri och det tillhör någon liten låda/ur också i mässing. Vet ej vad den heter eller vad den var till för. (Sökt på internet och den heter Galvanoskåp)
              Hälsningar Alice
              Den var verkligen grann och intressant!

Det vore kul att få se närmare bilder på de centrala rörliga delarna!

Comment

Här är Järnvägselegrafen Halmstad - Bolmen, komplett med trälåda.
                Denna har stått på Byggets station.

Comment

Hej och Tack för era svar.

Jag är 100% säker på att den stått på en brandstation i Sthlm. Dit gick alla larm vid den tiden. Min pappa f.1920 jobbade på denna brandstation, och när stationen moderniserades så skulle allt slängas även det som stod i förråden.

Han fick ta vad han ville då.

Det är en AB LM Ericsson o comp. Stockholm nr 7613

Comment

Working...
                  X