Kan ni berätta lite om den här lilla kompassen, 40 mm i diameter? Jag är nyfiken på ålder, tillverkare m.m..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kompass med handbroms - ålder?
Collapse
X
-
Vill bara visa min gamla "torrkompass" (tidigare visad i annan tråd).Ursprungligen postat av Roland O Visa inläggTorrkompasser är lite oroliga, så bromsen var nödvändig.
Troligen 1900 -1930.
God kvalité. Det slipade glaset tyder just på det.
Troligtvis en Lyth eller G. E. Bergström.
Ursprungsmodellen är engelsk.
Det är en Lyth, troligen 1920-tal.
Det är inte lätt att orientera med den. Tro mig.
Jag använde den när vi hade skolorienteringar på 50-talet.
Ärvde den efter min far.
Ha det gott.
Lars- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
-
Comment
-
Ursprungligen postat av Roland O Visa inläggHär är min Bergströmare!
Den hade jag i Armén på 60-talet...
När jag lämnade in koppel, hölster och 07'an, kände jag i fickan efter kompassen och hejdade mig en stund... nej, den skulle jag ha med mig hem!
Så blev det!
Nu är det preskiberat, förhoppningsvis.
Hej Roland!
Koppel och -07:an. Det var ett tag sedan.
En kompass m/1927 om jag inte tar fel. Den modellen fanns inte kvar när jag gjorde "karriär".
Du lämnade väl in en "AFSE" på den eller den kanske fick passera som "bagatellförlust"
Ha det gott
LarsLast edited by Lars F; 2010-07-20, 19:52.- - - - - - - - - -
Comment
-
Hallå,
Land i sikte. Får man vara med och visa några kompasser som jag tror har med hav att göra. Två mässingsdosor (1800-tal, sannolikt England) och en svarvad i trä (något senare,
kanske Sverige). Kollade på kul hur gammal torrkompassen kan vara, 1200-talet och det första omnämnande kommer från Island. So long... kompassrosor är vackra.Last edited by Kim von Platen; 2010-07-20, 14:54.
Comment
-
Tack för svaret.Ursprungligen postat av Roland O Visa inläggTorrkompasser är lite oroliga, så bromsen var nödvändig.
Troligen 1900 -1930.
God kvalité. Det slipade glaset tyder just på det.
Troligtvis en Lyth eller G. E. Bergström.
Ursprungsmodellen är engelsk.
Jag har tolkat "handbromsen" som en slags transportsäkring; alltså för att kompassnålen inte ständigt ska fladdra och skallra när kompassen endast transporteras, vilket antagligen skulle innebära en snabb förslitning.
Comment
-
Det är en transportsäkring också.Ursprungligen postat av Curious Visa inläggTack för svaret.
... Skallra när kompassen endast transporteras ...
När jag stänger locket så låses kompassnålen fast.
(Inget "skrammel"!)
Comment
-
Jag vill bara visa denna kompassen som "hittades" på loppis i helgen.
Den låg bland en massa märken och knivar mm.
Att den var av äldre datum framgick av materialet.
Att den kanske hade militär bakgrund kunde man ana av att kompasshuset har två skalor: grader och streck.
Att den var märkt med RP gav ingen ledning, men märkningen I.28 lät bekant
i dessa trakter.
I.28 var gamla, numera nedlagda, Västernorrlands regementes i Sollefteå beteckning 1902 - 1928, kollade jag upp.
Gick så in på Armémuseums digitala föremålsdatabas och sökte.
Och där fanns den på "hyllan". Kompass modell/1916.
Sista bilden från Armémuseum
Och den har "handbroms" eller snarare "nödbroms".
För den som inte känner till det. Så finns det fem stycken museer som medverkar på Digitalt Museum.
Där man kan söka och finna mycket. Kolla gärna.
Armémuseum ligger i centrala Stockholm och skildrar Sveriges historia från 1500-talet till nutid med fokus på hur människor har påverkats av krig och konflikter.
Ha det!
LarsLast edited by Lars F; 2010-08-04, 09:04.- - - - - - - - - -
Comment
Comment