Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tandläkavåg,vem kan tillverkaren vara??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Tandläkavåg,vem kan tillverkaren vara??

Jaa,det var frågan,om någon känner till vem tillverkaren var till denna lilla rara våg ?
    Mycket gott hantverk,och liten och vacker.

Vad sjutton vägde man i den,var det guld eller amalgan?(stavfel?)

Vacker är den,där den står i alla fall.

Bästa hälsningar.
    Bifogade filer

Vet ej varför du kallar det en tandläkarvåg. Detta är en vanlig balansvåg. En ganska enkel modell. Om en tandläkare sedan har haft den så har han väl haft behov att väga något, allt från amalgam till olika droger eller så. Tillverkare är nog svårt om man inte hittar en skylt/signatur på den.

Comment

Som sagt....

Ja, efter som bara du svarat Daniel så måste jag ge dig -BC i betyg.
      Om vi börjar med vad den var till för,så är det absolut inte till droger eller amalgam.Det är en solid och MYCKET exakt våg som tandläkare hade på 40-50-talet.Då gjorde dom oftast bryggor och stifttänder av 24k guld själva.Sedan kom 50-60-talet,och då tog det nya skrået "tandtekniker" över,så tandläkaren behövde bara ta en gipsavgjutning av gommen.Plus att man gick över till 18k,som är ännu mjukare,vilket är bättre för garnityret.

Som man ser på bilderna,så finns där vikter i microgram och upp.Även om guldet idag är all time high,så var guldet värdefullt även då......Vi får vara glada att vi slapp att få bryggor av stål,som Sovjets medborgare fick.

Nu får du som uppgift Daniel att hitta tillverkaren av vågen.Det finns klockrena ID om man kollar lite bättre............

Bästa hälsningar.

Comment

Förlåt ! ! !

Johan B,ska det ju givetvis vara......

Åter Hjärtliga och Bästa hälsningar.

Comment

Varför -BC i betyg. Jag har själv använt en sådan våg till att väga betspulver på så den är ingen unik sak för just tandläkare.
          Nej, det är inget loppspel.

Comment

Även guldsmederna hade sådana vågar. Jag har en bakom ryggen (utan att vara guldsmed) Man kan väga sina opaler på den
            DG

Comment

Hej!

Jag minns vågtypen från kemilaborationerna i skolan (50-talets senare hälft).

Ett litet glasskåp stod som skydd över hela härligheten. Skåpet lyftes av när vågen skulle användas.

De minsta vikterna, milligram (0,001 gram), var gjorda i mycket tunn plåt och fick endast beröras och läggas på vågen med hjälp av en pincett. Eftersom det annars kunde komma "fett" från fingrarna på vikten och då stämde inte viktmåttet.
              Nåde den som inte följde detta.

Lars F
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Vill bara göra ett inlägg i denna gamla tråd
                Min fru som är tandsköterska känner igen vågen och de använde denna typ av balansvåg för att väga kvicksilver,guld m.m.
                Vågen skall ha ett skyddande skåp med dörr därför att den är så känslig att om det drar på den, blir viktmätningen felaktig, skåpet fungerar även som bl.a dammskydd då den inte användes.

Comment

Working...
                X