Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En modellkabinbana e.dyl.?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: En modellkabinbana e.dyl.?

När jag var barn hade jag en gammal katalog - gissningsvis från runt 1950 eller så - där det som jag diffust minns det fanns grejer att bygga typ en kabinbana e.dyl. I varje fall var det visst något system med stolpar, linor och eller trådar, och hängande kabiner... tror jag. Visserligen var jag ju barn, men tyckte nog redan då att det hela såg ömtåligt och vanskligt ut.

Men det vore jätteroligt att nu i vuxen ålder få återse dessa produkter och få kolla in vad det egentligen var för prylar. Någon som känner igen vad jag kan syfta på?

Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
    När jag var barn hade jag en gammal katalog - gissningsvis från runt 1950 eller så - där det som jag diffust minns det fanns grejer att bygga typ en kabinbana e.dyl. I varje fall var det visst något system med stolpar, linor och eller trådar, och hängande kabiner... tror jag. Visserligen var jag ju barn, men tyckte nog redan då att det hela såg ömtåligt och vanskligt ut.

Men det vore jätteroligt att nu i vuxen ålder få återse dessa produkter och få kolla in vad det egentligen var för prylar. Någon som känner igen vad jag kan syfta på?
    Jag funderar fortfarande då och då runt det där... vad det nu var. Ingen av er som har någon idé? Eller kanske har gamla kataloger där det kan tänkas finnas?

Comment

Låter som Hobbyförlagets katalog. Där fanns det ritningar på det mesta som man kunde bygga.........undras om det fungerade. Sen hette katalogen Hobbex tror jag.
      Dom låg i Borås som nästan alla andra postorderföretag.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Låter som Hobbyförlagets katalog. Där fanns det ritningar på det mesta som man kunde bygga.........undras om det fungerade. Sen hette katalogen Hobbex tror jag.
        Dom låg i Borås som nästan alla andra postorderföretag.
        Mja, som jag minns det rörde det sig inte om en allt-möjligt-katalog, utan istället en katalog över mer eller mindre enbart de där prylarna.

Comment

Här ett minnesfragment framprovocerat i alla hast.
          Det fanns en svensk - jag tror han var civilingenjör i en helt annan bransch - som tillverkade ångdrivna leksaker, bl a tåg med vagnar och där det också fanns en linbana med ångdrivna vagnar. Det var ganska enkla apparater men förnuftigt konstrerade och lackerade i glada färger. Konstruktören höll till i Dalarna någonstans, och tiden kan ha varit runt mitten av 1900-talet.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
            Här ett minnesfragment framprovocerat i alla hast.
            Det fanns en svensk - jag tror han var civilingenjör i en helt annan bransch - som tillverkade ångdrivna leksaker, bl a tåg med vagnar och där det också fanns en linbana med ångdrivna vagnar. Det var ganska enkla apparater men förnuftigt konstrerade och lackerade i glada färger. Konstruktören höll till i Dalarna någonstans, och tiden kan ha varit runt mitten av 1900-talet.
            Det låter inte helt orimligt att det kunde ha rört sig om denna "linbana med ångdrivna vagnar". Jag har Googlat lite men fann då inte något mer, men hoppas att mer kan framkomma genom er om de där produkterna.
            Jag välkomnar förstås också andra uppslag.

Comment

Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg

Min kusin byggde mycket modelljärnväg med märklintåg. Har för mig att han hade en linbana som jag tyckte var häftig. Kan det ha varit ngt. liknande?

Comment

Ursprungligen postat av Run-Örjan Visa inlägg
                Min kusin byggde mycket modelljärnväg med märklintåg. Har för mig att han hade en linbana som jag tyckte var häftig. Kan det ha varit ngt. liknande?

http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=885

Tack för svaret och länkarna. Den övre var det lite krångligt med vid visningen men jag lyckades bättre på http://philipp.seuffer.se/#19.0

Efter att ha tittat på dessa kabinbanor börjar jag nog tvivla lite på att min nämnda katalog handlade om sådana, men ditt svar inspirerade mig att forska vidare inatt och på http://www.rocousa.com/brawa.asp en bit ner såg jag denna bild med något som verkade lite mer likt min vaga minnesbild:

[

Så jag sökte vidare på "trolleybus" m.m. och fann bl.a. en liten film på [ame="http://www.youtube.com/watch?v=JnUb5XBkCz8"]YouTube- Eheim Trolley Bus[/ame]

Hmm... vid min förhandsgranskning visas inte filmen i YouTube-rutan - varför?

Kanske handlade min katalog om någon tidig modell av sådana trådbussar....?

Har någon här sådan katalog så vore det bussigt om ni ville visa bilder ur den!

Comment

Hittade en liten film, dock inte trolleybus, men en en annan rolig variant.

Comment

Hittade en liten film, dock inte trolleybus, men en en annan rolig variant.

http://www.youtube.com/watch?v=CdoHK...eature=related
                    Ja, den såg kul ut. Men det verkade vara en oerhört materialkrävande anläggning.

Jag försöker visa filmbevis på att de där modelltrådbussarna kunde hantera kurvor bra också: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=akZBiE3Zd3I&NR=1"]YouTube- Trolleybus Wendeschleife / Turnaround / Turntable[/ame]

Om jag klickar på stora pilen för filmklippet i YouTube-rutan uppenbarar sig ibland endast texten: "This video is not available"

Klickar jag däremot på länken i YouTube-rutans namnlist, hamnar jag på en särskild YouTube-sida där filmen spelas upp.

Hur funkar det för er?

Comment

Men, kan det inte ha varit Meccano du menar? Dom har/hade ju allt möjligt. Bildgoogla på Meccano och kolla om det är något du känner igen.
                      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
                        Men, kan det inte ha varit Meccano du menar? Dom har/hade ju allt möjligt. Bildgoogla på Meccano och kolla om det är något du känner igen.
                        Tack för förslaget. Jag har följt det men tyckte tyvärr inte jag fann något passande. Här iallafall en Meccano-linbana på en hemma-hos-någon-film (notera möbelkrocken vid varje tur):

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=_WG8wscPmyM"]YouTube- Cable Car[/ame]

Till vidare lutar jag en del åt att min barndoms katalog skulle ha handlat om ett trådbussystem. I den vaga minnesbilden är fordonen alltid röda, vilket ju skapligt kunde passa in på sådana här:

Bilden finns på http://87thscale.info/eheim.htm

Dock minns jag fordonen som kortare.

Om man tittar på den där filmen YouTube-filmen "Eheim Trolley Bus" på sida 1 tycker jag trådbussens framfart där ibland påminner om "hängande kabiner" som jag skrev i trådens början.

Men det har väl inte precis sagt "klick" av ett absolut igenkännande när jag på webben sett bilder av trådbussarna. Å andra sidan kanske inte det är så konstigt även om jag möjligen redan träffat rätt - jag upplevde ju aldrig någonsin de där prylarna i verkligheten, utan glodde bara i en kanske okomplett katalog med förmodligen endast tecknade illustrationer.

Så om jag någonsin får den absoluta precis en sån-upplevelsen om det här skulle det väl vara om jag finge se exakt likadana illustrationer, som fanns i den katalogen. Kommer jag månne att få återse dem genom någon av er?

Comment

LGB hade en modell av cable car. Bifogar en länk - den är väldigt lång, men det är bara början som är intressant. Kom att tänka på cable cars och street cable cars.

Bifogar även en länk till lite andra bilder på cable cars.

Comment

LGB hade en modell av cable car. Bifogar en länk - den är väldigt lång, men det är bara början som är intressant. Kom att tänka på cable cars och street cable cars.

Bifogar även en länk till lite andra bilder på cable cars.

http://images.google.se/images?sourc...ed=0CCwQsAQwBA
                            Tack för länkarna!

Det ena var en riktig "långfilm" med fantastiskt fina grejer!

Jag lutar nog fortfarande åt att min katalog handlade om trådbussar... eller möjligen om några ännu mer udda, numera bortglömda modellprylar.

Kul att någon av Stockholms trådbussar bevarats: Trådbussens återkomst

Comment

Working...
                            X