Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brödrost-nördar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Brödrost-nördar

..ja jag måste medge det, jag är en brödrostnörd och undrar nu om det finns andra som dyker in här på forumet och har samma fäbless som jag?? vore kul att dividera och utbyta bilder och erfarenher., Jag menar...hur nördigt låter det inte?!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

För att inleda diskussion kring brödrosteri vill jag säga att den ultimata rostningsmedtoden är att använda ett värmeunderlägg i luffararbete, lägga det på en vedspis och vakta!!!

Comment

Hör och häpna jag har 2st i någon gömma. Den ena är rund plåt, asbets och ståltrådsgaller, den andra fyrkantig låda med glödtråd och galler som ovandel.
      Första till gasspis eller ved och andra el, slängde bara på brödet.

Comment

Asbest!!! uhhhh. Uppfinningsrikedom var nog stor i stugorna. Har själv levt med vedspis ganska många år och den är oöverträffad som värmekälla/matlagningsplats etc etc. Brödrostar däremot kan vara rätt fiffiga, vackra, fula, klumpiga, opraktiska.

Comment

Nu går vi framåt i tiden.
          Det här är min första brödrost. Här gällde det att hålla ett öga på brödbitarna.
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kecke
            Det här är min första brödrost. Här gällde det att hålla ett öga på brödbitarna.
            En sådan har vi hemma och den används nästan dagligen. Finns ingen bättre!
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

Comment

Så det finns de som har minnet i behåll.
              I samma stund som jag stoppat ner en brödbit i rosten så har jag glömt bort det.
              Tur att jag nästan enbart äter grovt bröd.

Comment

Jo den är bland de bättre, snabb och jämn, men den smular otroligt, givetvis beroende på vilket bröd man använder.
                Här ett par godingar från Danmark. Misstänkt likt vår Elva eller hur. Detta är HW Bond, en regular och den turkosa De luxe.
                Den i helmetall, en Ge Pe med klurigt serveringsställ. Man lyfter helt enkelt upp hela ställningen där det finns två piggar och så kan man servera brödet utan att behöva veva med fingrarna över den varma rosten. nr fyra den ljusblå en EsGe, pampig, läcker färg med värmereglage.
                Tilläggas skall att de båda danska har smulfat som dras ut och töms vid behov vilket Elvan aldrig hade.
                Bifogade filer

Comment

Det finns visst bättre än den som var på första bilden. Försökte använda min i många år eftersom jag tyckte den förtjänade att användas och inte bara tittas på. Den ska vara "självvändande" eftersom skivan ska glida ner över den sneda bygeln och ut på den utfläkta lämmen, men icke! Jag har bara fått det att fungera med avslagen rost. Efter många brända skivor och mycket svordomar har jag numera övergått till dubbelsidig rost med timer. Mycket bättre!

Comment

Tsss, man måste som sagt vakta noga, ha brödskivor som inte är för stora och hamnar utanför ramen, samt välja ett bröd onyttigt och i avsaknad av för mkt fett och nyttigheter i form av solrosfrön, etc. Vänder sig gör de när man valt rätt bröd och rätt ögonblick! Brödrostning är en konstform i sig.

Comment

Tror att jag idag kvalificerat mig in i eran brödrostklubb.
                      Köpte en sådan som på första bilden av ett gammat par som stod vid ett loppisbord i Örebro. 80 kr, det hade varit deras förlovningspresent som de fått på 50-talet.
                      Den är märkt ELEKTRO-HELIOS och den är som ny, på den tiden gjorde man grejer som skulle hålla ett tag.
                      Kan egentligen inte förstå varför de sålde den?..skulle fått med sladd om jag hade tagit en värmeplatta också. Har säkert en sladd någonstans. Ville inte släpa hem en värmeplatta från 70-talet.

Måste man rosta för att bli fullvärdig medlem Äjth?

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                        Så brödrost har jag brännt både bröd och fingrar på

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                          Jag har en likadan som jag använder regelbundet.
                          Man glömmer lätt hur snabbt man kan bränna en brödskiva om man inte är uppmärksam.

Comment

Ursprungligen postat av origo Visa inlägg
                            Jag har en likadan som jag använder regelbundet.
                            Man glömmer lätt hur snabbt man kan bränna en brödskiva om man inte är uppmärksam.
                            Har läst att Sigvard Bernadotte formgivit denna brödrost.

Comment

Bernadotte

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                              Har läst att Sigvard Bernadotte formgivit denna brödrost.
                              Nja, inte helt sant. Sigvard Bernadotte har designat brödrostar, bland annat en som heter "Nya Rossi" och tillverkades av Niljohan. Rosten är kromad med plast sidor. Den finns i ett flertal färger men svart är vanligast. Jag har svart, grön, brun och orange men vet att jag saknar blå och gul.

Comment

Working...
                              X